top of page

Češi mohou být hrdí na to, jak se naučili šetřit energiemi

V posledních dvou letech čelil energetický sektor jedné krizi za druhou. Jak si s nimi poradil jeden z největších hráčů na tuzemském trhu E.ON? Jak je zvládli čeští spotřebitelé? A nakolik se energetické firmě podařilo motivovat zákazníky k úsporám? Hostem živého streamu projektu [ta] Udržitelnost byla generální ředitelka skupiny E.ON v České republice Claudia Viohl.

 

Již dlouho nebyl energetický sektor vystaven tolika zkouškám, jako v uplynulých dvou letech. A právě před dvěma roky (v květnu 2021) se do čela tuzemského E.ONu postavila jako vůbec první žena německá manažerka Claudia Viohl. Šlo tedy skutečně o ostrý start do mimořádně těžké etapy. „Začalo to hned v červnu ničivým tornádem na jižní Moravě, na podzim padla Bohemia Energy, v zimě začala válka na Ukrajině a pak nastal boom fotovoltaiky. Nebylo to vůbec jednoduché, ale postupně jsme spolu s našimi zákazníky všechno zvládli. Na základě všech těchto událostí si tedy troufám si říct, že krizový management umím. Bylo to těžké, ale hodně jsme se při tom naučili – jako firma i já osobně. Beru to tak, že každá krize je také příležitost. A jsem zvědavá, co se bude dít dál,“ říká Viohl.


Potíží, které se snesly na energetiku v Česku i ve světě, je skutečně celý seznam. Pro mnoho lidí v tuzemsku byla palčivá primárně otázka vysokých cen energií během poslední topné sezóny. Claudia Viohl na tuto problematiku pohlíží jako na záležitost bezpečnosti dodávek energií. Podle ní však k větší energetické bezpečnosti mohou přispět sami spotřebitelé. „Myslím, že vysoké ceny byly nejtěžším tématem, kterému jsme v loňském roce čelili, a upřímně řečeno, na trhu byla velká nejistota. Pro E.ON bylo velmi důležité pomoci našim zákazníkům pochopit, že k překonání krize jsou nutné i energetické úspory. Proto bylo potřeba je i trochu vzdělat v tom, jak mohou šetřit energiemi a jak tu spotřebovanou využívat co nejefektivněji. Jako E.ON jsme v tomto byli velmi aktivní,“ vysvětluje manažerka.


Energetické úspory a účinnost patří k hlavním tématům, na něž se E.ON zaměřuje. Viohl tvrdí, že ačkoli je firma dodavatelem energie a z podstaty byznysu by měla mít zájem na vysoké spotřebě svých klientů, je tomu právě naopak. „Skutečně věříme, že budoucnost energetiky tkví v maximální účinnosti a úsporách. Proto jsme spustili webovou poradnu E.ON Rádce s tipy a triky, jak energii spotřebovávat co nejefektivněji a tím šetřit. Stránku navštívilo 600 tisíc uživatelů. Za druhé jsme spustili program Energie pomáhá, v němž motivujeme zákazníky k úsporám. Našim zákazníkům říkáme, že za každou ušetřenou kilowatthodinu energie pošleme peníze charitativní organizaci, abychom pomohli lidem v nouzi. Čím více lidé ušetří, tím více peněz my darujeme. Do programu se zatím zaregistrovalo 20 tisíc našich zákazníků. Jsme připraveni rozdělit lidem, kteří to potřebují, až 50 milionů korun,“ vysvětluje Viohl.


Přestože se výše uvedené může jevit hlavně jako marketing bez většího dopadu na reálnou spotřebu, Viohl má k dispozici tvrdá čísla, která ukazují, že aktivity firmy spojené s úsporami se skutečně odrazily v nižší spotřebě. „Čísla za poslední topnou sezónu od října do března dokazují, že naši klienti ve srovnání s minulou topnou sezónou snížili spotřebu plynu o 20 procent, což je velmi působivé číslo, a spotřebu elektřiny o sedm procent, což je také dobrý výsledek. Jistěže za úsporami jsou i vysoké ceny, ale v porovnání s ostatními evropskými zeměmi je na tom Česko s dosaženými úsporami velmi dobře a lidé na to mohou být hrdí. Důležité je nyní nepolevit, protože problém zdaleka není vyřešen. Každá ušetřená kilowatthodina se počítá,“ nabádá šéfka E.ON.


Proč E.ON začal v Česku zlevňovat jako první? Jak se energetika, a obzvláště ta česká, vyrovná s decentralizací zdrojů? A jaké další trendy vidí Claudia Viohl na obzoru? Sledujte video!

bottom of page