top of page

Zelené financování je pro nás výhodné, říká Petra Hajná

  • cover-story
  • 27. 5.
  • Minut čtení: 4

S nefinančním reportingem má realitní impérium miliardáře Radovana Vítka CPI Property Group zkušenost již šestým rokem. Důvodem je tehdejší zájem skupiny o udržitelné finanční nástroje, jako jsou zelené dluhopisy či úvěry, s jejichž využíváním je spojena řada povinností. Jak ale potvrzuje manažerka udržitelnosti v CPIPG Petra Hajná, trpělivost s administrativou se jednoznačně vyplácí. „Přidaná hodnota pro nás je, že získáváme peníze s nižším úrokem než u standardního dluhopisu, to znamená levněji,“ říká v podcastu Trendy v udržitelnosti, který vzniká na Info.cz ve spolupráci s projektem [ta] Udržitelnost. 

Celý rozhovor si můžete pustit nebo poslechnout také na TOMTO odkazu.


Také na realitní sektor dolehly povinnosti spojené s evropskou směrnicí CSRD, neboli nefinančním reportingem. Společnost CPIPG, jejíž akcie se obchodují na frankfurtské burze, spadá z hlediska těchto povinností do první vlny, tudíž se jí příliš nedotkla letošní korekce pravidel ze strany Evropské unie. 


Manažerka udržitelnosti v CPIPG Petra Hajná přiznává, že tato agenda byla v posledním roce zásadní pracovní náplní jejího týmu. Přitom vyplňování výkazů spojených s ESG pro společnost nebylo novinkou. „Již v roce 2019 jsme reportovali na základě směrnice NFRD, a to z důvodu, že jsme vydali zelené dluhopisy a později v roce 2022 i dluhopisy vázané na udržitelnost, takže ta povinnost pro nás nebyla nová. V některých případech jsme mohli použít údaje z dřívějška, ale zároveň jsou v reportovacím standardu nové požadavky,“ přibližuje proces Petra v podcastu.


Práce na reportu za loňský rok firmě podle Petry Hajné nepřinesla jen obtíže spojené s časovou i obsahovou náročností. Od existence prvního Sustainability Statementu si CPIPG slibuje i jisté benefity do budoucna. „Zpráva za loňský rok vyšla letos v dubnu. Jsme zvědaví, jaký efekt to bude mít na investory, banky a další partnery, kteří se nám v průběhu roku ozývají, protože chtějí určité informace. Tak uvidíme, zda si nyní budou schopni ve standardizovaném reportingu potřebné informace najít sami. To by byla cesta, která by se nám líbila,“ konstatuje manažerka. 


Letošní úlevy a odklady kolem ESG povinností z dílny Evropské komise Petra Hajná považuje za logické a správné. Žena, která má s náročností reportingu čerstvou zkušenost, si příliš nedovede představit, jak se mají s takovou zátěží vypořádat menší firmy. Na druhou stranu by uvítala, aby nastavení povinnosti pro první vlnu již zůstalo neměnné. „Hodně bych si přála, aby nám se to již neměnilo. Alespoň pro příští rok. Každou změnu musíte nastudovat, přizpůsobit jí reportování, to vše stojí nemálo času,“ přibližuje Petra. 


Petra Hajná, CPIPG

Petra Hajná, CPIPG


Zeleně a levně 

Jak je zmíněno výše, CPIPG má s reportingem již dřívější zkušenost kvůli svému zájmu o zelené a udržitelné finanční nástroje. Obecně tyto nástroje zahrnují zelené dluhopisy a zelené úvěry, druhou skupinu tvoří dluhopisy a úvěry navázané na cíle udržitelnosti. S každým z těchto nástrojů se pojí trochu odlišné povinnosti, především v tom, že nástroje navázané na cíle udržitelnosti souvisí s pokroky celého portfolia, nikoli jednotlivých projektů. 


Petra Hajná v rozhovoru vysvětluje, že CPIPG se k tomuto typu financování uchýlila nejen kvůli soudobé atmosféře, ale především kvůli faktické finanční výhodnosti. „Náš  generální ředitel David Greenbaum je velký podporovatel této oblasti a celý management chtěl být svým způsobem pionýrem na trhu a vyzkoušet zelené dluhopisy. Podařilo se nám v letech 2019 a 2020 vydat dluhopisy za téměř dvě miliardy eur, poté jsme si vyzkoušeli i sustainabilitylinked bond a sustainability-linked loan (dluhopis a úvěr vázané na cíle udržitelnosti, pokud cíle není dosaženo, zvyšuje se úrok - pozn. red.) a loni jsme vydali další zelené dluhopisy za 1,35 miliardy eur. O dluhopisy byl na trhu zájem, vydávali jsme je v zahraničí ve třech měnách a investoři několikrát přepsali hodnotu, kterou jsme chtěli upsat. Přidaná hodnota pro nás je, že získáváme peníze s nižším úrokem než u standardního dluhopisu, to znamená levněji,“ vysvětluje Petra.


Ambice musí být

Tento typ financování je ale také spojen s určitými nároky na subjekt, který jej čerpá. V případě CPIPG to znamenalo důkladnou přípravu projektů i svého druhu inventuru portfolia. „Je potřeba mít připravenu určitou zásobu projektů, na které můžeme zelené dluhopisy upsat. Pokud chcete takový dluhopis vydat, musíte mít vlastní framework, tedy jistá pravidla, která říkají, jak se budou dluhopisy upisovat, na které projekty se dají použít, jak se bude reportovat, aby administrativa byla transparentní. My máme nyní kombinovaný framework na zelené dluhopisy i na sustainability-linked bonds,“ vysvětluje manažerka CPIPG.


To ale nestačí, protože cíle mohou být nastavené nízko. Proto musí nastoupit nezávislý subjekt, který posoudí, zda jsou cíle dostatečně ambiciózní. V případě emise CPIPG to byla firma Sustainalytics „Třeba u certifikačního systému BREEAM musí být cílem hodnocení Very good nebo vyšší, u LEED je to Gold a výše, u průkazů energetické náročnosti musí být ambicí zlepšení minimálně o dvě písmenka. Takže kritéria jsou nastavená, je třeba provázat je i s kritérii z evropské taxonomie a další povinností je vydávání takzvaného Green bond impact reportu do doby, než plně alokujeme prostředky získané z těchto dluhopisů. Tento reporting podrobně ukazuje, jak si jednotlivé projekty během roku stály. I tuto zprávu verifikuje třetí strana,“ představuje proces Petra Hajná.


U nástrojů navázaných na cíle v udržitelnosti se CPIPG jakožto primárně vlastník realit soustředí z písmen tvořících zkratku ESG především na E, tedy životní prostředí. „Naším cílem je snížení intenzity emisí skleníkových plynů pro naše nemovitostní portfolio do roku 2030 o 32,4 procenta proti roku 2019, a to za všechny tři scopy. To zvláštní číslo s desetinou čárkou vychází z toho, že u scope 1 a 2 je cílem 46procentní redukce, u scope 3 je to 28procentní redukce,“ dodává manažerka CPI Property Group. 



Může CPIPG vylepšovat svou environmentální bilanci nákupem takzvaných offsetů? Jaká řešení ke snižování své uhlíkové stopy skupina používá nejčastěji? A jak rozdílný je přístup partnerů a klientů CPIPG k udržitelnosti v jednotlivých evropských zemích? I to se dozvíte v podcastu Tren

Comments


bottom of page