top of page

Udržitelnost při nákupu módy zohledňuje stále více Čechů. Trend podporuje i Evropská Unie

Při nákupech nového oblečení je pro 47 procent Čechů podstatná udržitelnost. Před třemi roky to byla jen čtvrtina. Konkrétní jména značek, které se při produkci oděvů či obuvi hlásí k udržitelnosti, si vybaví 55 procent respondentů. Většinou jmenují velké nadnárodní společnosti, které v poslední době investují do udržitelných kolekcí. Vyplývá to z průzkumu vyhledávače módy Glami, který se uskutečnil během letošního dubna s 5300 respondenty.

 

Udržitelnost Češi nejčastěji posuzují podle používání organických či recyklovaných materiálů, výroby šetrné k životnímu prostředí a dobré kvality výrobku spojené s dlouhou životností. „V Česku má povědomí o udržitelné módě 66 procent zákazníků a na Slovensku je trend přibližně stejný - 64 procent respondentů ví, co si pod tím pojmem představit,“ uvedl za Glami Ján Kešelák. Naopak deseti procentům dotázaných pojem „udržitelná móda“ nic neříká, čtvrtina si není jistá.


Férové podmínky a ochrana zvířat

Pro 57 procent respondentů je důležité, aby bylo oblečení vyrobeno z přírodních a recyklovatelných materiálů a způsobem, který je šetrný k přírodě. Pro zhruba třetinu je pak významným kritériem při nákupu dobrá kvalita oblečení a s tím spojená i jeho dlouhá životnost.


„Velká část oblečení se vyrábí ze syntetického vlákna včetně elastanu, nylonu nebo akrylu. Nejrozšířenějším materiálem je polyester díky své odolnosti a přizpůsobivosti plastu. Jakmile se syntetické materiály dostanou do životního prostředí, mají na něj dlouhodobý negativní dopad,“ uvádí Glami k průzkumu.


Zhruba čtvrtina respondentů uvedla jako podstatný aspekt také férové podmínky zaměstanců. Více než dětská práce dotazované zajímá, zda k újmě nepřišlo nějaké zvíře. Toto hledisko zmínilo 29 procent respondentů. Nejméně důležitým aspektem je, zda se oblečení vyrobilo v lokálním podniku, aby nebylo nutné ho vyvážet.


Brusel chce oběh

Evropská komise uvádí, že průměrný Evropan každoročně vyhodí 11 kilogramů textilu a na skládce nebo ve spalovně ho ve světě každou vteřinou končí plný kamion. „Zátěž textilního průmyslu pro životní prostředív EU je čtvrtá nejvyšší hned po potravinách, bydlení a mobilitě. Jedná se rovněž o třetí nejnáročnější odvětví, pokud jde o spotřebu vody a využívání půdy, a pátou nejvyšší co do využívání primárních surovin a vypouštění emisí skleníkových plynů,“ popisuje Komise dopady na životní prostředí. Koncem března Komise také přijala Strategii EU pro udržitelné a oběhové textilní výrobky, která si mimo jiné klade za cíl, aby textilní výrobky na trhu v rámci EU byly „trvanlivé, opravitelné a recyklovatelné, do značné míry vyrobené z recyklovaných vláken bez obsahu nebezpečných látek a vyrobené s ohledem na sociální práva a životní prostředí“.


Lidé si v průzkumu nejčastěji vzpomněli, že zboží splňující některá z výše uvedených kritérií má ve své nabídce německý výrobce sportovního oblečení Adidas, švédská oděvní společnost H&M nebo nebo americká značka Levi´s. Z výrobců, kteří podnikání založili na udržitelnosti, respondenti nejvíce uváděli francouzskou značku tenisek Veja, amerického producenta oděvů Patagonia, ale také českou obuvnickou značku Vasky.


Pražské obchody s udržitelnou módou

Na udržitelnou módu se zaměřuje například prodejce Nila, který ve svých čtyřech prodejnách v Praze a e-shopu nabízí nejen oblečení a obuv, ale i doplňky do domácnosti nebo kosmetiku od zahraničních a lokálních etických značek. Udržitelná móda je dále k dostání v Green butiku, a to on-line i kamenné prodejně v hlavním městě. Internetoví prodejci oblečení stále častěji přiřazují k oděvům zelené štítky s upozorněním, že se jedná o udržitelný produkt.


Hana Říhová z výzkumné agentury GfK na dubnové konferenci Retail Summit v Praze řekla, že více než polovina českých domácností už v minulosti přestala nakupovat výrobky nebo služby, které měly negativní dopad na životní prostředí. Za udržitelné výrobky je podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR ochotno si připlatit až 70 procent zákazníků.

Co je udržitelná móda?

Aliance OSN pro udržitelnou módu zahrnuje pod pojem udržitelnosti „sociální otázky, jako je zlepšení pracovních podmínek a odměňování pracovníků“, a také otázky životního prostředí, včetně „snížení množství odpadů v průmyslu a snížení znečištění vody a podílu na emisích skleníkových plynů“.



bottom of page