Lidé často propadají skepsi, že jejich hlas či jeden čin nemůže nic změnit. Pravý opak je pravdou. Například spotřebitel může svým chováním utvářet budoucí podobu světa. “Jako vyspělý svět máme velkou moc, kterou jsme se ale také naučili skvěle zneužívat pod značkou svobody podnikání. Asi bychom se měli zamyslet nad tím, kde končí svoboda a začíná zodpovědnost. Různé negativní jevy dopouštíme svými každodenními rozhodnutími, když se rozhodujeme, jaký produkt od jaké značky si koupíme,” říká Head of Corporate Services ve společnosti RSM Anna Pačesová.
Jak byste vysvětlila hlavní cíle udržitelnosti žákům první třídy?
Udržitelnost znamená, že se snažíme chovat tak, aby naše planeta byla zdravá a krásná i pro naše děti a vnuky, aby se mohli mít stejně krásně jako my, aby byli zdraví a mohli dělat stejné věci jako my. To znamená šetřit vodou, neznečišťovat přírodu a starat se o zvířata a rostliny. Když se o planetu dobře staráme, všichni můžeme být zdraví a šťastní.
Co podle vás přinese povinný ESG reporting, který zavádí pro velkou část firem Evropská unie?
Povinný ESG reporting přinese větší transparentnost firem, donutí firmy k odpovědnosti za vlastní činnost a donutí je možná přehodnotit praktiky, které si na cestě za svým úspěchem a ziskem zvolily. Firmy budou muset sledovat dopad své činnosti na životní prostředí, společnost v širším slova smyslu i se řídit etickými zásadami podnikání. Firmy budou nuceny své aktivity i vyhodnocovat, což povede ke zlepšení jejich udržitelnosti a také k větší důvěře mezi investory, zákazníky a ostatními zainteresovanými stranami. A také to přinese konkurenční boj.
Co se vám osvědčilo v situaci, kdy potřebujete o cestě k udržitelnosti přesvědčit některé zdrženlivější kolegy ve firmě?
Osvědčilo se mi ukázat konkrétní příklady a data, která dokazují výhody udržitelných praktik, jako je snížení nákladů, zlepšení reputace firmy a zvýšení zákaznické loajality.
Je dobré také vyslechnout si pohled bank a auditorů na ESG reporting, protože z těchto dialogů je patrné, že zabývat se ESG je naprosto nezbytné. Je také užitečné zapojit kolegy do procesu rozhodování a ukázat jim, že jejich názory a návrhy jsou cenné a mají vliv na strategii firmy.
Které hodnoty a principy jsou klíčové pro udržitelný životní styl?
Klíčové hodnoty a principy zahrnují respekt k přírodě, zodpovědné nakládání se zdroji, rovnost příležitostí i odměňování, etické obchodní praktiky a dlouhodobé myšlení. Důležitá je také spolupráce a transparentnost, protože pouze společně můžeme dosáhnout skutečně udržitelných výsledků.
Comments