top of page

Spousta influencerů podporuje greenwashing a ani o tom neví, říká Jitka Nováčková

Účastníci networkingového setkání projektu [ta]Udržitelnost, které se konalo 20. září, si mohli mimo jiné poslechnout rozhovor s influencerkou, moderátorkou a modelkou Jitkou Nováčkovou. Na svém instagramovém profilu má přes 244 tisíc sledujících a jejím hlavním tématem je udržitelnost a boj proti plýtvání s potravinami. Na setkání, které začalo debatou novinářů o reflexi udržitelnosti v médiích, jí vyzpovídal moderátor Jaroslav Kramer.

 

Kdo chce v dnešní době oslovit mladou generaci musí na sociální sítě. Vlastně, kdo nemá Instagram, jako by nebyl. My jsme navštívili Instagram Jitky Nováčkové, kde jsou její sledující zvyklí na udržitelný obsah. Dlouhodobě je to jedna z veřejně známých osobností, která komunikuje téma udržitelnosti a komunikuje ho upřímně a uvěřitelně. Věříte udržitelnosti, musím se zeptat na úvod?


To je docela filozofická otázka, já jí věřím. Je to ale trochu utopie, že by se nám podařilo všechno zacirkulovat, ale pořád v to doufám. Já už tady asi nebudu, ale věřím v to.


V úvodní debatě jsme od zástupkyně z Refresheru slyšeli, že mladou generaci zajímá v souvislosti s udržitelnosti zejména móda. Musím říct, že se váš obor, modeling, nabízí a že je tam spousta příležitostí, jak udržitelná témata komunikovat. Jak to vnímáte vy?


Já už jsem jen čestná influencerka, modelku už nedělám. Mám to štěstí, že už nemusím cestovat po světě. Můžu být s dcerou a tvořit obsah, který mi dává smysl. Nyní je to pro mě takové ideální rozpoložení. Ale co se týká módy, tu tam stále mám, i když v jiné formě, lokálnější, udržitelnější. Můj obsah je úplný mainstream. Snažím se zveřejňovat informace, které směřují k udržitelnosti, ale prokládám to tak, abych si stále udržovala široké publikum. Mně dává největší smysl, abych měla velký dosah. Nejdu úplně do detailu, protože to moje cílovka primárně nevyhledává . Ale snažím se z udržitelnosti a nějakého neplýtvání udělat trend. Vždy mi přijde, že když z něčeho uděláme trend, tak je to dobře a člověk se bude chtít zapojit. Vždy se snažím vymyslet důvody, proč například neplýtvat. Moje publiku bude zajímat to, že ušetří, ale já se tam vždy snažím poslat ještě nějakou informaci navíc.


Které z celé škály témat udržitelnosti je vám nejbližší? A jak probíhá ten proces, když si vás někdo vybere se zajímavý produktem/myšlenkou?

Plýtvání je asi nejsnazší téma, kterému moje publikum nejvíce porozumí. Když se řekne udržitelnost, tak já a ani moje publikum to slovo moc nemá rádo a vlastně neví, co si pod tím přesně představit. V rámci komunikace se vždy snažím vracet k těm slovům, kterým lidé běžně rozumí – neplýtvejte, přemýšlejte, to není dobré pro přírodu, a tak dále.


Na co všechno se dá zrovna plýtvání vztáhnout?

Na všechno. Může jít o oblečení, jídlo. Spolupracuji i s organizací Zachraň jídlo, to je moje srdcová záležitost. Minulý rok nebo předminulý rok jsem mimo jiné přešla převážně na rostlinnou stravu.


Vy se zajímáte i o téma neplýtvání v oblasti bydlení. Měla jste takový vlastní projekt s názvem koupelna. V čem spočíval?

Koupili jsme byt, ve kterém byla koupelna z roku 1936. Málem mě stála vztah, opravdu jsem si ji přála ponechat, ale velmi jsme se na tom neshodli s partnerem. Byla krásná, fialová a musela jsem jí obětovat. Naštěstí se mi povedlo, že jsem se přes různé kunsthistoriky dostala až ke kontaktu k Národnímu technickému muzeu. Takže je naše koupelna nyní v jejich depozitáři v Plzni.


Takže vy dokážete neplýtvat i s koupelnami...

Snažím se. (smích) Ještě nám zbývá toaleta. Tu má zamluvenou pán, který nám odinstaloval koupenu. A pak dveře, ty mají takové specifické rozměry a těžko se udávají, tak kdybyste měl někdo zájem...


Setkala jste se někdy během komunikace udržitelnosti i s negativními reakcemi?

Negativní reakce vždy přijdou, pokud překročím bublinu. To znamená, když jde o nějaké téma, které zasáhne více než jen mojí skupinu sledujících. Například nyní je to zálohování PET lahví.


S tématem spojeným s vámi jsem narazil na pojem greenfluencer. Je to nějaká kategorie, na kterou si máme zvykat? Nebo je to jen mediální buzzword?

Já takové slovíčka moc nepoužívám, ale klidně můžu být greenfluencer.


Kdybych se jako firma rozhodl, že bych s vámi rád navázal spolupráci, je těžké vás přesvědčit, že ten produkt nebo nápad má smysl?

Myslím si, že trochu ano. Jiní influenceři to tak nemají, nemusíte se bát je oslovovat. Já jsem ale zjistila, že chci téma udržitelnosti komunikovat dlouhodobě, a proto potřebuju mít nějaký backup. Firma mi pošle na email podklady, které vždy vypadají dobře, ale já se snažím propojit s několika odborníky, jako je i Soňa Klepek Jonášová z INCIEN. Mám za sebou několik takových lidí, a když mi něco není jasné, zeptám se jich, co si o tom myslí. Buď od nich dostanu „zelenou“, nebo mi řeknou, že to není ideální, kde jsou úskalí a nechají na mě jak se rozhodnu.


A stalo se vám někdy, že jste dostala „červenou“?


Ano, určitě. Ale spíš ta červená chodí ode mě. Například doporučování kosmetiky se spíše vyhýbám. Nemám za sebou chemiky, kteří by mi představili složení výrobku. A cítím velkou zodpovědnost. Produkty testuji minimálně čtyři měsíce, než dovedu něco doporučit dál. Chápu, že tam jsou nějaké deadliny, ale je to na dlouho. Možná proto je ta spolupráce se mnou dost specifická. Chyby se stávají, ale už se jich snažím vyvarovat.


Jenom krátce, vy jste zmínila influencery. Pokud jde o téma udržitelnosti, jde o dobrý byznys pro influencery?

Myslím si, že teď už ano. Moje výhoda je asi v tom, že jsem se tématu začala věnovat, když to ještě vůbec nebylo výhodné. Stalo se, že jsem ze dne na den přišla o svůj většinový svůj příjem, protože mi už nedávaly smysl nějaké spolupráce. Říkala jsem stávajícím firmám, že je všechno super, ale že bych se ráda propojila, až budou mít třeba nějakou udržitelnou kolekci.


Nemyslíte si, že ze strany influencerů budeme spíše zavaleni greenwashingem než upřímnou snahou podporovat udržitelnost? Že bude jednoduché přes influenecery propagovat greenwashing?

Myslím si, že se to už děje. Někdo prostě za sebou nemá tým, který by mu dokázal poradit. Spousta lidí si neuvědomuje, že influenceři vznikli z nuly na sto, najednou mají neuvěřitelné počty sledujících a nemají prostor zjistit si klíčové informace, a tak musí být odborníky na všechno. Jako influencerovi vám píšou firmy ze všech oblastí.


Jedno téma, které jsem s vámi zaznamenal v rozhovoru je enviromentální žal. Zní to hloupě, ale je to úzkost, kterou mají zástupci mladé generace, pokud jde o vyhlídky na budoucnost. Jak vy si tento pojem vykládáte?

Já se na něj moc neupínám, snažím se nad tím moc nepřemýšlet. Snažím se motivovat pozitivně. Nesnažím se upozorňovat na špatné věci, nebo je chci alespoň komunikovat v pozitivnějším slova smyslu.


Co je pro vás podstatné téma, z hlediska udržitelnosti? Kdybyste se mohla rozvíjet v nějaké oblasti, v jaké by to bylo?

Nyní mě nejvíce asi zajímá odpad, protože je to velmi reálná, hmatatelná věc. V úkolníčku mám teď napsáno, že bych chtěla rozebrat na sítích bio odpad. Protože tvoří 34-38 procent směsného odpadu, což je ošklivé číslo.


bottom of page