top of page

Při posuzování toho, co je a není “zelené”, se vyplatí přebujelá zvídavost

S vzestupem udržitelnosti do společenského povědomí přišel také greenwashing, s jehož pomocí si některé firmy staví falešnou zelenou fasádu. Marketingový a produktový manažer českého zastoupení automobilky Hyundai Marek Trešl se snaží řídit principem, že je vždy lepší malý, konkrétní a ověřitelný čin než spousta vznosných slov a samospásných řešení. Sám se o vlastním oboru nebojí mluvit otevřeně.  “Výroba elektromobilu aktuálně představuje vyšší emisní zátěž než výroba spalovacího auta. Aby byla co nejdříve kompenzována, je vhodné nabíjet co nejčastěji elektřinou z obnovitelných zdrojů. Současně musíme dostát závazku druhého života trakční baterie a její následné recyklace,” říká v seriálu 5 otázek pro…

 

Máte návod na to, jak se úspěšně vyhnout greenwashingu?

Všude tam, kde se objevují velké sliby a okamžitá řešení, bychom měli zpozornět, oblast udržitelnosti nevyjímaje. Snažím se řídit principem, že je vždy lepší malý, konkrétní a ověřitelný čin než spousta vznosných slov a samospásných řešení. Při samotném posuzování, co skutečně je či není „zelené“, se vyplatí přebujelá zvídavost, zájem o to, jak fungují věci kolem nás, a to včetně navazujících souvislostí. Rozhodování v této oblasti je třeba činit na základě dohledatelných dat na místo pocitů a dojmů, jak se věci jeví na první pohled. Informace je třeba získávat z více zdrojů – osvědčilo se mi spoléhat na výstupy z odborné a vědecké sféry a nepodléhat dokola opakovaným „trendům“ v médiích.

 

Co se vám osvědčilo v situaci, kdy potřebujete o cestě k udržitelnosti přesvědčit některé zdrženlivější kolegy ve firmě?

Jít příkladem. Ideálně takovým, který otevře zdrženlivým oči a ukáže, že udržitelné chování většinou není ani zdaleka spojeno s takovými omezeními, jak si – často mylně – představovali.

 

Které nové technologie mají potenciál výrazně přispět k udržitelnosti?

Bezemisní mobilita, v případě naší značky bateriová či vodíková elektroauta, v dohledné budoucnosti i bezemisní letecká doprava na krátké a střední vzdálenosti, má bezesporu výrazně příznivý dopad na udržitelnost. A to nejen díky lokálně bezemisnímu provozu, ale také díky výrazně vyšší účinnosti využití energie v porovnání s automobily poháněnými spalovacími nebo hybridními pohony. Na druhé straně je třeba otevřeně říci, že výroba elektromobilu aktuálně představuje vyšší emisní zátěž než výroba spalovacího auta. Aby byla co nejdříve kompenzována, je vhodné nabíjet co nejčastěji elektřinou z obnovitelných zdrojů. Současně musíme dostát závazku druhého života trakční baterie a její následné recyklace.  Nehledě na to, že jakýkoli automobil – a to platí pro elektrický stejně jako spalovací - by měl být ideálně plně využit z pohledu časového i z hlediska obsazenosti.

 

Co bude ve vašem oboru hlavním udržitelným trendem roku 2024?

Kromě rostoucí nabídky plně i částečně elektrifikovaných modelů naroste využívání ekologicky přijatelných materiálů při výrobě vozidel včetně recyklovaných materiálů. Automobilky se soustředí na snižování energetické náročnosti a emisní zátěže výroby včetně dodavatelského řetězce i na straně distribuce na jednotlivých trzích. ESG bilance se stane významným faktorem rozhodování o výběru dodavatelů. Rozběhne se realizace projektů, které přinesou částečnou energetickou nezávislost výrobních podniků.

 

Jak může každý jednotlivec najít rovnováhu mezi moderním životním stylem a udržitelnými hodnotami?

Podle mého názoru nejde o nic těžkého, principy udržitelného chování jsou všeobecně dobře známy a nabídka udržitelnějších alternativ k těm zažitým roste snad ve všech oblastech. Obecně stačí přemýšlet o důsledcích svého jednání, nechovat se ve stylu „po nás potopa“, vzdát se části svého osobního pohodlí, nebýt sobecký a bezohledný ke svému okolí.

 

Jak se udržitelnost propisuje do vašeho osobního života? Jaké kroky v tomto směru podnikáte?

Byť už od roku 2020 používám díky možnostem poskytovaným naší společností výhradně elektromobily, snažím se omezovat své jízdy prázdným autem, zejména po městě. Od jara do podzimu používám k cestě do práce jízdní kolo, do centra Prahy jezdím většinou hromadnou dopravou. Na služební cesty do centrály ve Frankfurtu nad Mohanem na místo letadla volíme s kolegy společnou jízdu elektromobilem. Třídím odpad, snažím se nekupovat zbytečnosti s krátkou životností, vyhýbám se výrobkům s nevýhodným poměrem obalu a obsahu. Neplýtvám energiemi atd. K obdobnému způsobu uvažování se snažím vést i své děti.

 

 

Marek Trešl

Je absolventem VŠE v Praze. Po působení v české IT společnosti Software602 zamířil do světa aut, která jsou od dětství jeho koníčkem. V letech 2007-2013 působil v českém zastoupení Ford Motor Company jako Brand Manager pro větší osobní vozy. Od roku 2013 pracoval v Hyundai Motor Czech jako Product Manager, v roce 2020 přešel na pozici Product and Marketing Director, v níž zastřešuje komunikaci značky a produktový marketing. Od roku 2020 používá výhradně bateriové elektromobily Hyundai.

 

bottom of page