top of page

První na světě. Dánsko spustilo komerční výrobu zeleného metanolu

  • cover-story
  • 21. 5.
  • Minut čtení: 2

Odvětví námořní dopravy hledá cesty, jak se vypořádat se závazkem Mezinárodní námořní organizace (IMO) přestat do roku 2050 emitovat skleníkové plyny. Jednou z alternativ konvenčních fosilních paliv může být metanol získaný s pomocí energie výhradně z obnovitelných zdrojů. V Dánsku v minulém týdnu zahájila ostrý provoz první továrna na světě, která bude schopná takzvaný e-metanol vyrábět v komerčním měřítku, tedy dodávat jej na trh.

První na světě. Dánsko spustilo komerční výrobu zeleného metanolu

Ilustrace vytvořena pomocí AI (ChatGPT )


Továrnu na výrobu e-metanolu vybudovala v jihodánském městě Kassø společnost European Energy s přispěním japonské firmy Mitsui. Primárním zákazníkem bude domácí přepravní společnost Maersk, jeden z největších rejdařů světa. V její flotile kontejnerových lodí se nachází i třináct plavidel s duálním pohonným ústrojím upraveným na kombinovaný provoz mazut/metanol. Dalších třináct kusů chce společnost přikoupit.


Náklady na výstavbu průmyslového provozu se vyšplhaly na 150 milionů eur. Výrobní kapacita dosahuje 42 tisíc tun, neboli 53 milionů litrů e-metanolu ročně. O energetické náročnosti lodní dopravy si lze snadno učinit obrázek z vyjádření Maersku, podle nějž roční výrobní kapacita nového závodu stačí k pohonu pouhé jedné lodi pro 16 tisíc kontejnerů pendlující mezi Evropou a Asii.


Situace je výrazně slibnější u menších lodních tříd, jako je Laura Maersk pro 2100 kontejnerů. Tato první loď flotily Maersk s duálním palivovým systémem spotřebuje jen 3600 tun paliva ročně. Při přepravě ekvivalentního objemu nákladu tak spolkne pouze 27 tisíc tun paliva.


Pro výrobu zeleného metanolu provoz v Kassø využívá organický CO2 z bioplynové stanice v nedalekém městě Tønder. Metanol je získáván s pomocí trojice elektrolyzérů se souhrnnou kapacitou 52,5 MW, které dodala společnost Siemens Energy. Samotnou energii potřebnou k syntéze metanolu dodává solární park Kassø, provozovaný European Energy.


Generální ředitel European Energy Knud Erik Andersen uvedl, že společnost má v plánu zařízení v Kasso postupně rozšiřovat a také stavět další podobné provozy v Evropě, Austrálii, Brazílii a Spojených státech.


Kromě využití v lodní dopravě může e-metanol nahradit fosilní metanol při výrobě plastů, což vzbudilo zájem dalších dánských společností, jako je farmaceutická Novo Nordisk nebo výrobce hraček Lego.


Při běžném výrobním procesu se metanol získává ze zemního plynu, případně z uhlí. To je levnější cesta, avšak její environmentální bilance je neudržitelná. Cenový rozdíl je dosud dán také právě objemem, v němž je palivo produkováno, a možností jeho uplatnění na trhu. To se týká nejen zeleného metanolu, ale i dalších zvažovaných variant, jako jsou čpavek, vodík, biopaliva či syntetický benzín. „Očekáváme, že kolem roku 2035 dosáhneme cenové parity s fosilním metanolem,“ řekl šéf European Energy Andersen.


Organizace IMO se zavázala k redukci skleníkových plynů v námořní dopravě již začátkem minulé dekády. Konkrétní strategii přijala v roce 2018, zpřísněna a odsouhlasena členskými státy byla v předminulém roce. Strategie stanovuje jasné cíle a opatření pro dekarbonizaci mezinárodní námořní dopravy. V roce 2030 má redukce skleníkových plynů činit nejméně 20 % s cílem dosáhnout 30 %, v roce 2040 nejméně 70 % s cílem dosáhnout 80 %. Srovnání se vztahuje ke stavu v roce 2008. Přezkum strategie je naplánován na podzim roku 2028.

 

 

Komentáře


bottom of page