top of page

Paradox elektromobility: start dotací se blíží, Škoda omezuje výrobu


elektromobilita #taudržitelnost

Elektromobilita v Česku dostane impulz, na který dlouho čekala. Již v druhé polovině března se rozjede záruční program Elektromobilita, v rámci nějž mohou firmy žádat o statisícové dotace na nákup elektroaut. Prodejci již hlásí zvýšený zájem. Start programu ministerstva průmyslu a obchou a Národní rozvojové banky však zároveň spadá do období, kdy největší tuzemská automobilka Škoda Auto oznámila omezování výroby svého elektrického modelu Enyaq kvůli nedostatku elektromotorů.

 

Zájem o elektromobilitu v Česku sice pomalu, ale přeci jen roste. V lednu letošního roku se prodalo 575 nových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o třetinu. Novou dynamiku by odbytu těchto aut měl dodat dotační program na pořízení elektromobilu pro firmy a OSVČ. Mohou získat dotaci 200 tisíc korun (250 tisíc pro užitkové vozy), a to na elektromobily s cenou do 1,5 milionu korun (u užitkových vozů není cenové omezení). V programu je alokováno 1,95 miliardy korun, z toho 1,65 miliardy je určeno na pořízení bezemisních vozidel a 300 milionů na dobíjecí infrastrukturu. Na dobíjecí stanice je možné získat podporu ve výši od 50 tisíc do 150 tisíc korun.


Zvýšení dostupnosti pořízení elektromobilu pro firmy může podpořit i 70procentní záruka státu za úvěr, což úvěrovým společnostem umožní benevolentnější schvalování úvěrů. Další pobídkou pro zájemce je, že dotace se netýká pouze nových elektroaut, ale lze ji získat i pro nákup použitých elektromobilů s nájezdem do 6000 kilometrů a stářím maximálně půl roku. Vláda si od tohoto programu slibuje zlepšení postavení Česka na evropské mapě elektromobility. Česko je v rámci kontinentu značně pozadu, třeba v podobně lidnatém Portugalsku je prodej elektromobilů až pětinásobný.


Otázka je, nakolik se podaří naplnit cíle této iniciativy v okamžiku, kdy největší domácí výrobce aut, mladoboleslavská Škoda Auto, hlásí omezování výroby svého vlajkového elektromobilu Enyaq. Důvodem jsou problémy továrny mateřského Volkswagenu v Kasselu, která je zodpovědná za výrobu elektromotorů. Na vině jsou přetrvávající výpadky v dodavatelském řetězci, které vedou k nedostatku elektrických agregátů. Boleslavští již ohlásili rušení některých směn ve výrobě. Na nešťastnou souhru upozornil i věstník Škodovácký odborář: “Kvůli nedostatku e-pohonů dojde k útlumu produkce modelu Enyaq, což je v době rostoucího zájmu o tento vůz velmi nepříjemné.”


Továrna v Kasselu vyrábí elektrické motory i pro ostatní značky koncernu, konkrétně pro modely VW řady ID, Audi Q5 e-tron či Cupra Born. Aktuálním výpadkem jsou tak postiženy hned tři modely z první desítky nejprodávanějších elektroaut loňského roku v Česku. Kromě prvního Enyaqu to je čtvrtý Volkswagen ID.3 a pátý Volkswagen ID.4.

bottom of page