top of page

Odolnosti firem prospívá diverzifikace, lokalizace i důkladná znalost hodnotového řetězce

  • cover-story
  • 20. 10.
  • Minut čtení: 3

Posílení odolnosti vůči rizikům současným i budoucím. To bylo hlavní téma panelové diskuze na konferenci Future-Proof Leadership 2025, kterou uspořádala organizace Business Leaders Forum a jejímž partnerem je projekt [ta] Udržitelnost. Vystoupili v ní generální ředitelka Vodafonu v Česku Violeta Luca, viceprezident pro udržitelnost a inovace ve společnosti Wienerberger Mark van Loon a člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za výrobu a logistiku Andreas Dick.

Vodafonu v Česku Violeta Luca, viceprezident pro udržitelnost a inovace ve společnosti Wienerberger Mark van Loon a člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za výrobu a logistiku Andreas Dick.

Na pódiu se tak vedle moderátorky a prezidentky BLF Sandry Feltham sešli zástupci tří odvětví, která jsou obzvlášť pro českou ekonomiku zcela zásadní. I proto mohou být strategie firem, které reprezentují, návodné také pro ostatní hráče v daných segmentech.


Na stole bylo více tematických oblastí, leitmotivem debaty ale byla odolnost. Poslední roky přinesly několik zátěžových testů pro světovou ekonomiku a určitě se nedá říci, že by ve všech obstála. Spíše naopak. Ukázalo se, že její zranitelnost je větší, než si strůjci a obhájci globalizace mysleli. „Neuvědomovali jsme si rizika. Nikdo nepředvídal covid, válku na Ukrajině ani třeba to, že Hútíové by byli schopni zablokovat námořní dopravu. Spoléhali jsme na bezproblémový tok materiálu. Jenže když vyrábíte každou minutu nové auto a najednou se vám nedostává jeden díl, musíte výrobu zastavit. Takže na odolnosti pracujeme tak, že detailně studujeme dodavatelský řetězec, abychom přesně věděli, odkud co pochází. To se netýká jen Tier 1 dodavatelů, ale i dodavatelů v dalších sledech. Pokud máte hodnotový řetězec po celém světě a každý proces je koncentrován na jednom místě, může se stát, že se probudí sopka v Indonésii a dodávky čipů zamrznou. Takže nejen z tohoto důvodu, ale i z důvodu environmentálního je záhodno hledat zdroje a materiály více lokálně,“ uvedl Dick.


Téma lokálnosti zmínil v zajímavém světle i Mark van Loon, a to při srovnání americké, čínské a evropské podnikatelské reality. „V Evropě máme regulaci, která je stále komplexnější. A ještě složitější se stává s tím, jak ji implementují národní státy. To platí obzvlášť pro náš obor stavebnictví. Proto jako globální značka nemáme jednotnou strategii pro Evropu. Naopak, náš tým v Česku nám řekne, co se děje v české legislativě, tým ve Francii, co se děje ve francouzské legislativě. Před dvěma lety ve Francii uzákonili, že nové budovy musí snížit uhlíkovou stopu o 30 procent na jeden čtvereční metr. Náš francouzský tým na tom tedy začal pracovat a díky tomu jsme se to naučili a využívá to celá skupina. To je naše strategie, jak být agilní, učit se a postupovat vpřed,“ vysvětlil manažer Wienerbergeru.


Podle Violety Luca se Vodafonu vyplatilo několik prozíravých kroků, díky nimž operátor nebyl krizí v roce 2022 zasažen tolik jako jiné firmy. „Krizi jsme dobře ustáli proto, že Vodafone již od roku 2011 pracuje na zajištění obnovitelné energie a o deset let později už jel ze sta procent na OZE. A také vsadil na zastupitelnost ve struktuře i dodavatelském řetězci,“ přiblížila šéfka Vodafonu.

Bezpečnosti dodavatelských řetězců podle ní mohou přispět i udržitelná řešení. „Když usilujete o to, aby metody, jimiž řídíte podnikání, byly stále efektivnější, podporujete tím nejen své finanční výsledky, ale nevyhnutelně také zavádíte udržitelné postupy,“ dodala Luca.


Všichni diskutující se shodli, že jedním z nástrojů podpory odolnosti je též diverzifikace dodavatelů. To však má i jeden socioekonomický aspekt, na nějž upozornila Violeta Luca. „Donedávna bylo obvyklé, že velké firmy sázely na jednoho hlavního dodavatele. Trochu jsme v éře globalizace zapomněli na poučku z učebnic ekonomie, že je dobré diverzifikovat. Teď se to tedy znovu učíme. Nicméně pokud jste v dodávkách nějakého dílu závislí z šedesáti procent na jednom dodavateli, nelze mu oznámit, že to od zítřka bude třicet procent. Závislost je vzájemná, vztah je dlouhodobý a je třeba takové téma otevřeně diskutovat a pomoci partnerovi takovou změnou projít, aby byla zachována důvěra,“ uvedla Luca.  

Komentáře


bottom of page