top of page

Menstruační potřeby jsou nutností, ne luxusem, říká Jiří Peroutka

  • cover-story
  • 30. 5.
  • Minut čtení: 3

Až třetina žen v Česku je postižena takzvanou menstruační chudobou. Tímto termínem se rozumí skutečnost, že náklady spojené s každoměsíčním fyziologickým cyklem představují pro nemalou část českých žen přílišnou finanční zátěž. Kampaň drogistického řetězce dm na tento neradostný stav ukazuje již třetím rokem a spolu s neziskovými organizacemi distribuuje tyto základní potřeby zdarma do základních škol. „Odezva je z 99 procent pozitivní,“ říká manažer komunikace dm Jiří Peroutka v podcastu Trendy v udržitelnosti, který vzniká na Info.cz ve spolupráci s projektem [ta] Udržitelnost.

Celý rozhovor si můžete pustit nebo poslechnout také na TOMTO odkazu.


Příčin, které dovedly českou společnost do stavu, kdy třetina žen musí zvažovat, zda si může dovolit menstruační potřeby, je jistě vícero. Podle Peroutky věci určitě nepomáhá, že tento sortiment je zatížen 21procentní daní z přidané hodnoty, což v Evropě patří mezi nejvyšší sazby. Například v Polsku je to pět procent, v Německu sedm procent, v Británii je dokonce od daně osvobozen. Dalším důvodem je citlivost tématu, které je ve veřejné debatě prakticky tabu.


Společnost dm má k tématu blízko z podstaty, protože  menstruační potřeby jsou nedílnou součástí jejího sortimentu. Ženy zároveň tvoří 90 procent klientely a výrazně převažují i mezi spolupracovníky, včetně vedení. „I proto jsme se rozhodli toto téma zvednout a komunikujeme ho veřejně,“ vysvětluje Peroutka pohnutky dm v podcastu.


Proč se o tématu týkajícím se nákladů spojených s čistě ženskou biologií baví v podcastu dva muži? Podle Jiřího Peroutky je právě takový moment dobrou příležitostí, která může přispět k detabuizaci této problematiky. „Myslím, že ženy si zvykly toto téma mezi sebou řešit a je pro ně přirozené, ale ve společnosti obecně zůstává menstruace tabu. Je to přitom téma i pro muže, protože každý z nás má matku, většina partnerku, část dceru. Takže to může být téma pro polovinu populace, a to nejen tu, které se týká přímo biologicky,“ říká Jiří Peroutka. 


Jiří Peroutka, dm

Jiří Peroutka, dm


Suplování státu

Aktivity dm ve věci menstruační chudoby míří vícero směry. Podstatné je podle Peroutky dostat téma na světlo, proto společnost pravidelně publikuje adekvátní obsah na sociálních sítích, v newsletterech či videích. To ale není vše. „Zapojujeme se i do konkrétní pomoci. Darovali jsme menstruační potřeby v hodnotě milion korun organizacím Sola pomáhá, která je pak distribuovala do nízkoprahových center pro ženy, které si základní potřeby nemohou dovolit, a Člověk v tísni, jehož prostřednictvím putovala pomoc na zajištění menstruačních potřeb pro dívky ve školách ve vyloučených lokalitách. S našimi zákazníky jsme také připravili virtuální balíčky, díky nimž mohli přispět, a my jsme pak opět ve spolupráci s dobročinnými organizacemi distribuovali menstruační potřeby tam, kde bylo potřeba,“ říká Peroutka a doplňuje, že reakce zákazníků na tuto výzvu k akci byla vesměs pozitivní.


Na iniciativu dm lze nahlížet i tak, že řetězec v této věci tak trochu převzal odpovědnost státní správy. Podle Jiřího Peroutky je samozřejmě možné vyčkávat a spolehnout se na stát, ale společnost dm se raději pustila do osvěty. „Myslím, že je potřeba taková témata otevírat a dostávat do veřejné debaty. Řekl bych, že už se to hodně posunulo, a i tohoto tématu se už chopily některé obce a samosprávy a distribuují menstruační potřeby do základních a středních škol, kde jsou děvčatům zdarma k dispozici. Takže v tomto je to taková oboustranná pomoc a spolupráce,“ myslí si manažer komunikace dm.


Pět let života za ideál krásy

Kampaň drogistické sítě na podporu lepší dostupnosti menstruačních potřeb vstoupila do třetího ročníku, symbolicky 28. 5., což je datum, na které připadá mezinárodní den menstruace. „Součástí letošní kampaně jsou i takzvané menstruační boxy, což si lze představit jako zásobník na vložky, které ve spolupráci s Českou federací potravinových bank distribuujeme do základních škol po celé České republice. Každá naše prodejna, kterých je 265, vyslala zástupce do nejbližší školy v okolí s dotazem, zda by o to byl zájem, a odezva byla z 99 procent pozitivní,“ uvádí Jiří Peroutka. 


V širším kontextu má kampaň souznít s první části hlavního sloganu řetězce - Zde jsem člověkem, zde nakupuji. Skutečně odporuje lidské důstojnosti, pokud ženy nadměrně finančně zatěžuje obstarání si tak základní potřeby. „Ve sloganu ´zde jsem člověkem´ se odráží emoce, individualita a fakt, že člověk je nějakým způsobem jedinečný. Zaměřujeme se na tyto emoce a lidství, a proto tato linka reflektuje celospolečenská témata. Z jednoho nedávného průzkumu vyplynulo, že 40 procent žen by obětovalo jeden rok života za to, aby jejich vzhled odpovídal celospolečenskému ideálu krásy. A 20 procent by obětovalo dokonce pět let života. To jsou šílená čísla. Přispívají k tomu nejen sociální média, ale i to, jakým způsobem spolu komunikujeme, jak se chováme. My v dm toto chceme nabourávat a poukazovat na to, že to není dobré,“ vysvětluje motivaci řetězce Jiří Peroutka.



Na co je potřeba si dát pozor při komunikaci takto citlivého tématu? Jak kampaň proti menstruační chudobě zapadá do celkové CSR filozofie sítě dm? A proč drogistická síť nabádá i k péči o duševní zdraví? 













Comments


bottom of page