top of page

Invaze elektromobilů, které zboří rozvodnou síť, se nebojme, říká Martin Klíma

Je Česko připraveno na elektromobilitu? Kdy se stane realitou nákladní doprava poháněná elektřinou? Jakou inspiraci nám může nabídnout zahraničí? Hostem další debaty živého streamu projektu [ta] Udržitelnost byl Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.

 

Elektromobilita je v Česku na vzestupu a energetická společnost E.ON je v tomto odvětví klíčovým hráčem. Budoucnost trhu ale závisí na dostupnosti dobíjecí infrastruktury. „Nejrobustnější infrastruktura je ve velkých aglomeracích - Praha, Ostrava, Brno, České Budějovice. Horší je to v malých obcích, do kterých ale do budoucna chceme investovat. Nebude to ale zítra, výstavba dobíjecích stanic má svá pravidla a zároveň je potřeba žádat o stavební povolení. Prodlužuje se i doba než nás distributor v dané lokalitě připojí. Celý tento proces trvá zhruba dva roky,“ vysvětluje jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.


Ve srovnání s rokem 2021 loni počet dobíjecích stanic i množství odebrané elektřiny stoupl na dvojnásobek. Z dostupných informací vyplývá, že trendem budou především ultrarychlé dobíjecí stojany, kterých je však zatím jako šafránu. „Zastoupení DC rychlých dobíjeních stanic je v tuzemsku celkem velké, jsou zastoupené ve všech regionech rovnoměrně díky podpoře Ministerstva dopravy. Problémem jsou ultrarychlé dobíjecí stanice, v Česku jsou postavené jen jednotky kusů. Tato technologie je na trhu celkem krátce, jde o vysoce výkonnou technologii, 300-400kW na jednu stanici. Připojení není ale snadné a je nutné budovat trafostanici. V E.ONu budeme tuto technologii masivně budovat, ale zabere to čas. Další věc je, že baterie v autech budou muset být schopná tento výkon přijmout,“ uvádí Klíma. Uvádí přitom příklad, že jeden z nejprodávanějších elektromobilů v Česku Škoda Enyaq iV je schopen přijmout výkon 125-135kW jen v určitém okamžiku.


Zvládne tuzemská elektrická síť dobíjení automobilů? „Není to jen o elektromobilitě. Narážíme i na problém s připojováním fotovoltaických elektráren. V některých lokalitách dokonce distributoři nejsou dodnes schopni fotovoltaiku připojit. Protože tak jak dneska probíhá odklon od tradičních fosilních paliv, tak do budoucna budou potřeba masivnější investice do rozvodné sítě jako takové,“ konstatuje Klíma a dodává, že katastrofické scénáře o invazi elektromobilů, které zboří rozvodnou síť, nejsou namístě, jelikož prodeje elektromobilů jsou stále nízké.


Inspiraci ve světě elektromobility nám poskytují skandinávské země, kde je aktivní i Skupina E.ON. „Obecně se ví, že severské země jsou v tomto směru daleko. Postavení dobíjecí stanice tam trvá zhruba šest měsíců, to je pro nás zatím vzdálená realita a snad to někdy realita bude,“ říká Klíma. Za chybný považuje přístup Německa, které se v začátku soustředilo pouze na podporu prodeje elektroaut a výstavba elektronabíječek šla pomalu. To se podle něj u nás neděje, jelikož Ministerstvo dopravy podpořilo nejdříve výstavbu rychlonabíjecí infrastruktury.


Na úplném začátku jsme podle Martina Klímy s tématem elektrifikace nákladní dopravy. „U kamionové dopravy jsme úplně v plenkách, daleko jsou opět ve Skandinávii, kde reálná sériová doprava už jezdí.“


Jaké cíle v elektromobilitě má společnost E.ON do budoucna? „V rámci skupiny E.ON je náš cíl přidávat tisíc ultrarychlých bodů ročně v zemích, kde působíme. Většinu si rozdělí Německo nebo severské země. My interně v České republice v E.ONu chceme instalovat sto ultrarychlých dobíjecích bodů a postupně chceme zrychlovat. Ale s úřady je to běh na dlouhou trať. Do roku 2027 chceme přesto postavit tisíc veřejných dobíjecích bodů,“ uzavírá jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.


Jaké jsou další trendy v energetice? Je podle Martina Klímy vodíkový pohon cesta do budoucna? Uvažuje hlavní město Praha o možném nabíjení eletroaut z veřejného osvětlení? Více si poslechněte zde.

bottom of page