FandiMat překročil hranici osmi tisíc uživatelů. Aplikace materiální pomoci ukazuje, jak spojit udržitelnost a solidaritu
- cover-story
- 31. 7.
- Minut čtení: 2
Už přes osm tisíc lidí po celé republice používá aplikaci FandiMat, která propojuje ty, kdo chtějí pomoci, s těmi, kteří pomoc potřebují. Věcně, adresně a udržitelně. Darovat dětské kolo, nabídnout kočárek nebo poptat hygienické potřeby je díky této bezplatné platformě snadné a pomoc jde přímo tam, kde může změnit něčí život. Navíc aplikace myslí na životní prostředí a přispívá ke snižování odpadu, protože lze darovat i věci z druhé ruky jako je oblečení, nábytek, hračky nebo třeba školní pomůcky.
Období léta, kdy se uklízí chalupy, třídí skříně nebo se rekonstruuje, je ideální příležitostí vyzkoušet, jak aplikace funguje – materiální pomoc v podobě použitých, ale zachovalých a funkčních věcí se ukazuje jako mimořádně praktický a smysluplný nástroj solidarity i udržitelnosti. „Na FandiMatu dnes najdete stovky konkrétních nabídek i poptávek materiální pomoci – od školních potřeb přes oblečení až po spotřebiče. Lidé mají možnost nejen věci darovat, nebo o jejich darování požádat, ale mohou si mezi sebou i dlouhodobě pomáhat. Třeba můžete posílat pravidelně oblečení po svých dětech dětem maminek samoživitelek, nebo je nabídnout některé z desítek neziskových organizací, které na FandiMatu mají také svůj profil,“ říká Žaneta Slámová, spoluzakladatelka organizace Fandi mámám, jež aplikaci vytvořila.
FandiMat se nyní chce více zaměřit na zapojení obcí, neziskových organizací, škol, spolků i firem po celé republice. “Ukazuje se, že o věcnou pomoc je zájem napříč republikou. A že lidé chtějí pomáhat – smysluplně a bez zbytečné administrativy. Každý den vznikají v aplikaci nové poptávky i nabídky – a každý den díky tomu někdo dostane třeba kočárek, batoh, mikrovlnku nebo knihy pro děti. Máme radost, že se FandiMat rozrůstá, protože naším cílem je, aby se tato aplikace stala jakýmsi synonymem pro materiální pomoc a udržitelnost,“ doplňuje druhá ze spoluzakladatelek Petra Květová Pšeničná.
Aplikace je zdarma a snadno dostupná na Google Play, App Store nebo na webu. Nabízí možnost vkládat nabídky, reagovat na poptávky nebo prohlížet, kdo co v aplikaci shání nebo nabízí. Pomoc je přitom transparentní a lokální – lidé vidí, kdo hledá pomoc v jejich okolí.
FandiMat letos také testuje takzvané FandiMat POINTy – místa pro předávání materiální pomoci, která mohou vzniknout například v knihovnách, úřadech nebo komunitních centrech. Pilotní projekt běží ve středočeských knihovnách a plánuje se jeho rozšíření do dalších krajů. „Propojení knihoven a FandiMatu nám dává hluboký smysl. Knihovny jsou otevřené instituce fungující jako přirozené centrum místních komunit. A přirozená je pro ně také sociální role, řada knihoven se zapojuje do finančních sbírek, pomáhá s integrací cizinců, organizuje programy pro sociálně slabé děti a rodiny. A hlavně téměř každá má nějaký menší prostor, kde se může zřídit FandiMatPOINT,“ míní ředitel Středočeské knihovny Roman Hájek. Do budoucna je cílem pokrýt FandiMat POINTy celou republiku a zapojit více obcí, měst, spolků nebo firem.
Aplikace navíc podporuje i komunitní aktivity jako jsou sousedské bazary, sbírky sportovního vybavení pro dětské kluby nebo potravinové sbírky. Dobře může sloužit i městům a obcím jako nástroj například pro omezení textilního odpadu nebo při řešení krizových situací, kdy je možné přes aplikaci poptávat materiální pomoc.
FandiMat ukazuje, že solidárnost a udržitelnost se dají spojit. Přidat se je snadné – stačí si stáhnout aplikaci do telefonu nebo navštívit web www.fandimat.cz.




Komentáře