Do tažení za udržitelností patří i emoce, říká Katarína Navrátilová
- cover-story
- 6. 6.
- Minut čtení: 4
Snižování uhlíkové stopy, omezení plýtvání potravinami či diverzita. Takové cíle si alespoň na papíře klade kdekdo. V případě tuzemské společnosti Tesco je však jejich dosahování spjaté s odměnami managementu, což už tak obvyklé není. “Jsou to ambiciózní cíle a máme co dělat dnes, zítra i v dalších letech,” říká v podcastu Trendy v Udržitelnosti, který vzniká na Info.cz ve spolupráci s projektem [ta] Udržitelnost generální ředitelka společnosti Tesco v Česku Katarína Navrátilová.
Celý rozhovor si můžete pustit nebo poslechnout také na TOMTO odkazu.
Strategické plány Teska v Česku zůstávají neměnné. Šéfka řetězce připouští drobné korekce na základě aktuálního vývoje, což je přirozené. “Na našich motivech nic neměníme. Ale samozřejmě vyhodnocujeme dílčí aktivity, které jsme učinili, a sledujeme, nakolik nám pomáhají v dosažení těch cílů. Tam jsou drobné změny možné,” říká Katarína.
Úpravy regulace kolem ESG přicházející z Bruselu, které pro část byznysu znamenaly úlevu, Katarína Navrátilová nepovažuje za důvod ke změně nastaveného směru. “Ačkoli se termín zavedení povinnosti odkládá o dva roky, my pokračujeme v našem úsilí, aby náš reporting bez ohledu na aktuální legislativu v různých zemích byl transparentní. Na druhou stranu pokud máme precizně měřit jednotlivé ukazatele, potřebujeme spolupráci našich partnerů a dodavatelů,” připouští Katarína.
Jenže právě menší firmy dostaly letos zmíněný odklad a spolu s tím mohl leckdo nabýt dojmu, že nad politikou udržitelnosti se pomalu zavírá voda. To si šéfka Teska nemyslí. “Především je odpovědností nejen společnosti, ale každého z nás, v jakém stavu svět předáme dalším generacím. Myslím si, že mají právo na to, žít na zelené planetě. A jelikož miluji a znám čísla, tak se o ně mohu opřít. Až třetina emisí skleníkových plynů globálně připadá na segment potravinářství, což není málo. Jsem si toho vědoma, a tak se v tomto snažím motivovat, edukovat a inspirovat a také do toho dávám emoce, protože do toho patří,” přibližuje ředitelka řetězce.
Dílčí stav
Letošní rok je z pohledu Teska obdobím vhodným pro částečné bilancovaní ve věci dosažených met. Společnost to pro sebe nazývá skládáním účtů za období 2020 až 2025. “Pro letošek sledujeme vývoj v oblasti plýtvání potravinami, přičemž naším závazkem bylo snížení plýtvání do roku 2025 o polovinu. Jsem nesmírně hrdá, že se nám podařilo dosáhnout až 80procentní redukce a ani tím nekončíme a pokračujeme, ideálně až k nulovému plýtvání. Druhou oblastí bylo zvýšení nabídky alternativních produktů v našich provozovnách o 300 procent a i to se bezezbytku podařilo. Takže máme na co být hrdí i na co navazovat,” těší Katarínu.
Primárním “hřištěm”, na němž Tesco usiluje o redukci plýtvání potravinami, jsou přirozeně jeho vlastní provozovny. Zároveň se ale společnost snaží i o osvětu, kterou chce přivést k lepšímu nakládání s jídlem i své zákazníky. Ředitelka Teska přiznává, že to nemusí být vždy snadná úloha. “Český zákazník nemá moc rád změny a vždy je otázka, zda a kdy je připraven dostávat motivační rady, co by mohl udělat pro zlepšení toho či onoho. Každopádně je třeba to dobře vysvětlit a určitě je to těžší než motivovat interně zaměstnance či partnery. Nezříkáme se toho však a s různými partnery zkoumáme různé způsoby, jak zákazníky edukovat,” vysvětluje Katrína.

Katarína Navrátilová, Tesco
Emoce nesmí chybět
Pokud jde o dosahování cílů v oblasti udržitelnosti, Katarína Navrátilová vítá, že do své současné pozice vystoupala po kariérním žebříčku v rámci Teska, a tak má dobrou představu o tom, nakolik jsou závazky na jednotlivých úsecích dosažitelné. “Určitě to pomohlo. Mám ráda logiku, a byť se inspiruji teorií, ráda se opírám o reálné zkušenosti. Asi každý ocení, když si může něco zkusit na vlastní kůži, což vzbudí nějaké pocity, s nimiž pak je třeba nějak naložit. To si myslím, že mě pousouvá dál a přináší to kreativitu a inspiraci,” komentuje Katarína.
Zároveň ale klade velký důraz na emocionální rozměr, který je podle ní zrovna v potravinářském segmentu velmi žádoucí. “Podstatné je vnímat své pocity, když si třeba uvědomíte, kolik potravin tu končí v koši a kolik lidí je v nouzi, jimž my pomáháme přes potravinové banky, tak to jsou příběhy, které podle mě nikoho nemohou nechat chladným,” říká Katarína.
Nový formát
Je zřejmé, že snižování objemu potravinového odpadu je úkol nikoli pro jedince, ale pro masy. Jsou to však jedinci, kteří mohou jít masám příkladem. V případě Teska mají svůj titul Bojovníci proti plýtvání. “Bojovníci jsou naši hrdinové, skvělí zaměstnanci našich obchodů, kteří se svým nasazením zasazují o to, aby potraviny, které se dají zkonzumovat, končily v potravinových bankách nebo u neziskovek, které je distribuují dále. V dnešní době má nějakou dohodu s takovou organizací každá naše provozovna,” dodává manažerka.
Ačkoli vliv Teska na emise skleníkových plynů generovaných celým potravinářským sektorem je velmi omezený, společnost může svým dílem k omezování přispět. Jednou z cest jsou nízkoemisní prodejny, z nichž první byla otevřena na sklonku loňského roku. “Nedávno jsme otevřeli novou nízkoemisní prodejnu ve Slaném, což je první obchod tohoto formátu v rámci celé společnosti Tesco. I na to jsem velmi hrdá, že jsme to my, kdo byl první a kdo uvádí nové technologie, které nám pomohou dosáhnout našich závazků,” říká Katarína Navrátilová.
Nakolik mohou ve snaze redukovat plýtvání potravinami pomoci technologie? Jak moc se závazky mateřské společnosti Tesco v udržitelnosti snoubí s tuzemskou realitou? A co se skrývá za projektem Teska Klidná hodinka? I to se dozvíte v podcastu Trendy v udržitelnosti.




Komentáře