top of page

Data jsou v pojišťovnictví alfou a omegou, to platí i pro oblast udržitelnosti, říká Kamila Šimonová z Allianz pojišťovny

  • cover-story
  • 26. 9.
  • Minut čtení: 3

Coby společnost obchodovaná na burze patří pojišťovna Allianz do první vlny subjektů povinných vykazovat ESG zprávy. Jak přiznává Chief Risk Officer v Allianz Kamila Šimonová, prvnímu reportu předcházela dlouhá a důkladná příprava. „Ačkoli zákonná povinnost na nás dolehla až na konci loňského roku, chystali jsme se na to již řadu let, abychom měli co nejkvalitnější data,“ říká v podcastu Trendy v udržitelnosti, který přináší ve spolupráci s e15 projekt [ta] Udržitelnost. Tato data jsou nyní pro pojišťovnu zásadním pomocníkem.

Celý rozhovor si můžete pustit také na TOMTO odkazu.


Zatímco část byznysu minimálně v komunikační rovině v udržitelnosti polevuje, pro pojišťovnu Allianz zůstává toto téma klíčové. Kamila Šimonová je nejen šéfkou oddělení řízení rizik, ale také ESG Leader tuzemské dcery Allianz. Z hlediska pojišťovny totiž mají tyto dvě oblasti k sobě velmi blízko. „Rizika spojená s klimatickou změnou jsou součástí risk managementu již delší dobu a do pojišťovnictví silně zasahují a ten trend je aktuálně velmi intenzívní,“ říká manažerka.


Ukázat a motivovat

Iniciativa Allianz v tématech udržitelnosti je dobře patrná ze skutečnosti, že je společnost činná ve všech čtyřech hlavních trendech, které zmiňuje zpráva Udržitelné Česko, publikovaná platformou Business Leaders Forum. Tím prvním je vyšší transparentnost a odpovědnost firem, které se budou muset do budoucna více vyvarovat greenwashingu a dokládat své udržitelné aktivity. 

V tom má Allianz čistý štít. Transparentnost považuje za klíčovou a kromě jiného patří k zakladatelům tuzemské platformy Climate Sustainability Leaders. Ta sdružuje významné subjekty na českém trhu, které kladou velký důraz na strategie udržitelnosti. „Je to velmi zajímavá skupina, se kterou řešíme společná témata a snažíme se pracovat i v edukaci. Zásadním projektem je Carbon Tracker, který sdružuje více než sto největších společností a motivuje všechny ostatní ke snižování uhlíkové stopy, transparentnímu vykazování a otevřenosti,“ přibližuje Šimonová. 


Samotná Allianz reportuje za celou globální skupinu. „Patříme mezi regulované entity, takže pro nás je reporting významnou součástí našich aktivit a dělat ho musíme. Ačkoli zákonná povinnost na nás dolehla až na konci loňského roku, chystali jsme se na to již řadu let, abychom měli co nejkvalitnější data v požadované granularitě,“ vysvětluje Šimonová a dodává, že má pochopení pro obavy firem, které nemají zázemí silné mateřské společnosti. Inspiraci ale mohou hledat třeba právě u Allianz. „Součástí letošní ESG zprávy je takzvaná Sustainability Report, která dříve vycházela zvlášť. A nejen v ní, ale třeba i na našich webových stránkách jsou hlavní myšlenky, trendy, strategie a cíle, za nimiž jdeme,“ komentuje manažerka. 


Kamila Šimonová, Allianz & moderátor Jaroslav Kramer

Kamila Šimonová, Allianz & moderátor Jaroslav Kramer


Edukace a prevence

Jedna ze strategií globální Allianz stojí na třech pilířích - udržitelnost vlastních aktivit, nové výzvy ve zohlednění vývoje přírodních událostí ovlivněných klimatickou změnou v neživotním pojištění a investice do udržitelných trendů. Za českou dceru Kamila Šimonová uvádí k prvnímu bodu dokončenou kompletní elektrifikaci vozového parku, coby riskařka je však sama více ponořena v portfoliích neživotního pojištění. „To velmi souvisí s matematickou povahou mé profese, protože řešíme změny ve struktuře přírodních událostí - s jakou frekvencí a na jakých místech se objevují. Jednak se tedy v této oblasti snažíme zlepšovat naši datovou základnu, jednak klademe důraz na prevenci. Klienty se snažíme edukovat, nabídnout jim informace, jaká opatření třeba mohou udělat před tím, než se pojistí. Zároveň těm pojištěným rozesíláme SMS, když v jejich lokalitě hrozí vichřice či povodeň, aby majetek zabezpečili,“ říká Šimonová a dodává, že navzdory vůli pojištění uzavřít existují i vlivem klimatické změny rizika tak vysoká, že jsou v podstatě nepojistitelná. „Cena, kterou by klient musel za takové pojištění zaplatit, by z jeho strany byla neakceptovatelná,“ poznamenává Šimonová.


Roky strávené prací s daty byly velmi účelně vynaloženým časem. Podle Kamily Šimonové jsou získané informace naprosto zásadní pro vyhodnocování rizik. „Data jsou klíčem v kalkulacích pojišťoven v oblasti pojistného a rezerv. Detailní data v dobré kvalitě a přesnosti umožňují zohlednit trendy, které nastávají. Spolupracujeme například s poskytovateli povodňových modelů, kteří umí připravit projekce pro jednotlivé lokality a jsou schopni v modelech zohlednit různé typy rizik. Takže data jsou pro nás alfa a omega,“ říká Šimonová. 


V jakých dalších klíčových oblastech udržitelnosti je Allianz aktivní? Jak si pojišťovna stojí v aktivitách CSR? A co v udržitelnosti považuje za nejdůležitější sama Kamila Šimonová? I to se dozvíte v podcastu Trendy v udržitelnosti.



Komentáře


bottom of page