top of page

5 otázek pro … Elišku Froschovou Stehlíkovou

Jak se úspěšně vyhnout greenwashingu? O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se stále hovoří málo? I to byly otázky pro CSR specialistku ze společnosti Lidl, Elišku Froschovou Stehlíkovou, které se zapojila do ankety mezi Tvářemi udržitelnosti projektu [ta] Udržitelnost.

 

Co vás osobně přivedlo k tématu udržitelnosti?

Roky jsem pracovala v neziskovém sektoru a přišlo mi, že všechny ty báječné projekty, které pomáhají lidem nebo životnímu prostředí, by se daly dělat s větším dopadem. Firmy v tomhle mají obrovskou výhodu, že do prospěšných projektů mohou investovat více peněz, a v případě jejich vlastního provozu (pokud se rozhodnou podnikat odpovědně) může být dopad opravdu obrovský. Navíc se snažím v osobním životě žít maximálně odpovědně, vědomě a udržitelně a potřebuji, aby moje práce dávala smysl.


Jaký udržitelný projekt vás v poslední době nejvíce zaujal?

Sleduji s nadšením celou komunitu v oblasti udržitelnosti i společenské odpovědnosti firem a jsem nadšená ze všech inovativních řešení, která přispívají k úspoře zdrojů, ochraně klimatu nebo biodiverzity, k podpoře znevýhodněných skupin nebo k cirkulárním řešením. Z českých firem a projektů stojí za zmínku třeba Vodafone (jejich podpora IT vzdělávání seniorů či aplikace Brigt Sky), Ikea (Druhý život nábytku) nebo Nadace České spořitelny (Den pro školu). Nejvíc sleduji segment retailu a v něm oceňuji především projekty Kauflandu (komunitní zahrady a podpora místních iniciativ prostřednictvím Nadace Via). Z filantropických nebo charitativních aktivit mě poslední dobou zaujala Nadace rodiny Vlčkových a jejich projekt Cibulka.

Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci?

Úkolem nás v retailu je udělat z udržitelnosti normu. Například nabízet zákazníkům certifikované produkty za přijatelnou cenu, učit je předcházet potravinovému odpadu přímo při nakupování, nabízet jim bezobalová řešení nebo dobře recyklovatelné obaly. Prodávat takové živočišné produkty, při jejichž chovu jsou dodrženy zásady animal welfare, apod. Prostě aby v každém nákupním rozhodnutí mohli volit udržitelnější variantu a stalo se to pro ně normálním.

O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se podle vás stále hovoří málo?

Z trojlístku ESG se pořád dost zapomíná na oblast Governance.


Máte návod na to, jak se úspěšně vyhnout greenwashingu?

Rozhodně pomáhá mít data a transparentně je komunikovat. A je důležité, aby ve firmách pracovali vzdělaní specialisté. Myslím, že spousty greenwashingu se lidé dopouštějí neúmyslně z prosté nevědomosti.


Eliška Froschová Stehlíková působí jako CSR specialistka, vedoucí projektů společenské odpovědnosti a koordinátorka CSR týmu ve společnosti Lidl Česká republika. Hned po svém nástupu uzavřela posledním ročníkem úspěšný projekt Rákosníčkových hřišť. Je tváří a duší projektů Srdce dětem a Sbírka potravin. Organizuje i menší projekty pro zaměstnance. Je zodpovědná za CSR komunikaci a vydávání zpráv o udržitelném rozvoji. Koordinuje CSR tým, který je složený z kolegyň a kolegů ze všech resortů společnosti. Komunikuje s centrálou společnosti v Německu. Předtím pracovala v odděleních komunikace v neziskovém sektoru (Domov Sue Ryder a Koalice za snadné dárcovství) a v kulturní sféře (Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK). Oblasti CSR se začala věnovat v roce 2018 ve společnosti Tchibo. Vystudovala český jazyk a literaturu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.

bottom of page