top of page

5 otázek pro … Šimona Fialu

Co přivedlo Šimona Fialu k tématu udržitelnosti? Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci? I na to v anketě mezi Tvářemi udržitelnosti projektu [ta] Udržitelnost odpovídal Šimon Fiala, manažer udržitelnosti ve společnosti Billa.

 

Co vás osobně přivedlo k tématu udržitelnosti?

Jako vystudovaný sociolog jsem začal kariéru ve výzkumu trhu. V rámci povolání jsem měl možnost podílet se na přípravě výzkumných projektů mapujících smýšlení Čechů o tématu udržitelnosti. Kromě toho jsem se "po práci" věnoval sousedské iniciativě Přátelé Nuselských schodů, v rámci které usilujeme o ozelenění a zlepšení veřejného prostoru v zapomenutém zákoutí na pražských Vinohradech. No a v jednu chvíli jsem si uvědomil, že být zaměstnancem ve všední den a aktivistou o víkendu není komfortní, že by bylo prima to spojit. V tu chvíli se objevila nabídka v týmu udržitelnosti v IKEA (že firmy takové týmy mají mi předtím vlastně ani nebylo známo). Tam mě do tématu udržitelnosti v byznysu náležitě uvedli. Myslím, že si odtud do BILLA odnáším řadu dobrých postupů, které stojí za to opakovat.


Jaký udržitelný projekt vás v poslední době nejvíce zaujal?

Líbí se mi aplikace Nesnězeno, která umožňuje podnikům prodat s významnou slevou potraviny, o kterých už tuší, že je nestihnou prodat v době, po kterou garantují 100% kvalitu. Už jsem si tak pochutnal na množství včerejších croissantů, sendvičů, dezertů a salátů. To jsou ta příjemná "low hanging fruits". Skutečná nevděčná dřina na nás čeká ve stavebnictví, průmyslu, logistice, zemědělství apod.


Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci?

Dva aspekty vidím jako klíčové. Prvním je edukace, vysvětlování, jak věci souvisí a proč stojí za to se do které aktivity pouštět. S tím souvisí také volba slovníku tak, aby byl srozumitelný. Druhým je férovost a uměřenost v komunikaci aktivit firem. Stále jsme v období, ve kterém firmy chtějí zazářit se svými s udržitelností souvisejícími aktivitami rychle a levně. Ne každý si uvědomuje, že komunikace je jen vrchol ledovce, že zavedení principů např. oběhového hospodářství je běh na dlouhou trať. To svádí ke greenwashingu a ten pochopitelně podkopává důvěru ve smysluplnost udržitelných projektů a investic.


O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se podle vás stále hovoří málo?

Myslím, že se o tom mluví stále více, a to v souvislosti s ESG reportingem, ale stojí za to to říct znovu: "what get's measured gets done". Potřebujeme získat spolehlivý rámec pro porovnávání snah firem např. o dekarbonizaci svého provozu a dodavatelského řetězce. Bez toho bude velmi obtížné odlišit firmy skutečně udržitelné, respektive o udržitelnost usilující, od těch hlasitých. A na druhé straně uniknou pozornosti ty podezřele tiché…


Máte návod na to, jak se úspěšně vyhnout greenwashingu?

Dokud je téma udržitelnosti předmětem marketingu firem, myslím, že budeme vždy balancovat na hraně, bohužel. Co určitě pomáhá, je chovat k zákazníkovi skutečný respekt a komunikovat s ním jako s partnerem. A pak samozřejmě vždy říkat věci v kontextu, podpořit je smysluplnými a interpretovatelnými čísly.


Šimon Fiala působí od února 2023 jako manažer udržitelnosti ve společnosti BILLA Česká republika. V BILLA je zodpovědný za nastavení strategie udržitelnosti a reflexi výsledků v této oblasti v rámci nefinančního reportingu. Jeho tým podporuje organizaci projektovým řízením a expertním poradenstvím.


コメント


bottom of page