Z Giving Friday vzešla vzdělávací hra o klimatu, pilot ve 100 třídách překonal očekávání
- cover-story
- Oct 16, 2024
- 3 min read

Zhruba čtyři z pěti žáků ve věku 15 až 18 let mají povědomí o tom, že se odehrává změna klimatu. Více než dvě třetiny pak souhlasí s tezí, že důvodem je činnost člověka. Zároveň ale náctiletí nejednou tápou, protože o tomto tématu existuje řada dezinformací. Mají například problém s otázkou, co si se změnou klimatu počít. Školní vzdělávání přitom velké části dotázaných dostatečné jasno nepřináší. Tak zní poznatky studie České klima 2021 Fakulty environmentálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Řetězec dm drogerie to inspirovalo, aby ve spolupráci se vzdělávacím centrem TEREZA vyvinul deskovou hru o změně klimatu určenou středoškolákům. V živém streamu Trendy v udržitelnosti projekt přiblížila Lucie Fürstová, manažerka komunikace dm v Česku.
Na začátku všeho byl už před lety Black Friday, alias svátek konzumu. "Protože neladí s naší firemní filozofií, podívali jsme se na něj z jiného úhlu a vznikl Giving Friday. Z celkového denního obratu za poslední listopadový pátek věnujeme pět procent na dobrou věc. Částku zpravidla ještě pěkně zaokrouhlíme a věnujeme na aktivity, které nám dávají smysl," přiblížila Lucie Fürstová. Giving Friday už má za sebou šest ročníků a loni celková suma na společensky prospěšné účely dosáhla tři miliony korun.
V prvních letech bylo zaměření poměrně široké a peníze směřovaly na hotové a fungující projekty. "Podporovali jsme například matky samoživitelky, oběti domácího násilí, seniory v domovech důchodců, kteří se propojovali v různých aktivitách s dětmi z mateřských a základních škol. Takže jsme nebyli u samotného zrodu nějakého nového projektu. To se loňským rokem změnilo," uvedla Lucie Fürstová.
dm drogerie se tehdy rozhodla zaměřit na enviromentální vzdělávání. Přispěla k tomu již citovaná studie i osobní zážitek jednatelky firmy, z nějž vzešla spolupráce s centrem TEREZA. Desková hra už pak byla logickým výsledkem. "Ve studii Masarykovy univerzity je i závěr, že pokud budeme informace předávat gamifikací namísto frontálního způsobu výuky, který je v českém školském systému běžný, interakce může být až o čtvrtinu vyšší a stejně tak toho více utkví v paměti žáků," vysvětlila Lucie Fürstová.
Na základě zadání dm a díky financím z Giving Friday vytvořilo centrum TEREZA jedinečnou deskovou hru Base Camp, která je určena žákům prvních a druhých ročníků středních škol. Hra vyžaduje spolupráci a zároveň poskytuje dostatek prostoru k soupeření. Třída se rozdělí do skupin a ty za správné odpovědi na otázky získávají klimacoiny. Za ně budují základní tábor, který slouží ke zkoumání změn klimatu. Ve druhé části devadesáti až stodvacetiminutového workshopu žáci to, co zjistili, probírají s odborným lektorem TEREZY. Hra jim totiž obvykle přinese řadu "Aha momentů" neboli překvapivých poznatků.
"Hodně mě zajímalo, jak to pubertální děti přijmou, takže jsem se jela na jeden workshop podívat. Byla jsem velmi mile překvapená, protože po počáteční možná až apatii se žáci úplně rozsvítili a neskutečně je to vtáhlo. Hra je to opravdu hodně akční, navíc v každém z nás je ještě pořád dítě. To se tam probudilo a bylo to úžasné," popsala vlastní zážitek manažerka komunikace dm. Pozitivní byly i ohlasy od pedagogů, kteří vítali například novou formu práce žáků s grafy a daty, což na této úrovni vzdělávacího systému není běžné. "Někteří učitelé dokonce říkali, že poznali své žáky tak, jak dosud ještě neměli možnost," uvedla Lucie Fürstová.
Efekt investovaných peněz tak podle ní v souhrnu překonal očekávání a dm chce v této vzdělávací aktivitě pokračovat a dále ji rozvíjet. V premiérovém ročníku TEREZA navštívila s hrou 100 tříd po celém Česku, pro následující rok je záměr počet zúčastněných tříd zdvojnásobit.
Proč dm neplánuje hru o změně klimatu uvést na trh? Jak si projektu cení Asociace společenské odpovědnosti? Proč se drogistický řetězec vedle vzdělávání věnuje v rámci CSR aktivit například takzvané menstruační chudobě? Sledujte celý rozhovor s Lucií Fürstovou.
Comentários