Udržitelné strategické cíle zapojují do svých politik i obchodní řetězce. V trendu nezaostávají ani online supermarkety, jako je košík.cz nebo rohlík.cz. „Řetězce investují v Česku každý rok okolo dvanácti miliard a je dobře, že to není jen do výstavby nových prodejen, ale i do modernizace, snižování energetické náročnosti a dopadů na životní prostředí,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. Jak se k udržitelnosti staví Lidl, Albert, Kaufland a další?
Albert bez obalu
Obchodní řetězec Albert ve svých prodejnách rozšiřuje bezobalový prodej u sortimentu, který to umožňuje. Jedná se o suché potraviny a drogerii ve spolupráci se společností Miwa. Bezobalový prodej mohou využít zákazníci v prodejnách Westfield Chodov nebo Galerie Butovice. Albert má ale v plánu tento udržitelný druh prodeje rozšiřovat. Zákazníci si mohou na Chodově vybírat z více něž 80 položek, které nakoupí buď do vlastních nádob, nebo do zálohovaných, opakovatelně plnitelných nádob.
"S českými dodavateli a společnostmi Miwa a Tierra Verde představujeme koncept, který nechává nahlédnout do jedné z možných budoucností prodeje suchých potravin. Tento koncept je ve světě českých hypermarketů zatím ojedinělý," říká ředitelka pro udržitelnost a zdraví ve společnosti Albert, Martina Černá.
Bezobalový systém od společnosti Miwa v Albertu nabízí hned několik modulů. V těch potravinových najdou zákazníci suché zboží od snídaňových směsí, přes ořechy, vločky, obiloviny, těstoviny, luštěniny až po semínka. Většina surovin je k dostání v biokvalitě a téměř polovinu tvoří produkty privátní značky Nature´s Promise, která nabízí kvalitní suroviny pro zdravý životní styl.
V sekci sypké drogerie je k zakoupení například prací prášek nebo jedlá soda, sortiment tekuté drogerie nabízí kromě pracích a čisticích prostředků také základní tekutou kosmetiku jako mýdlo nebo šampon.
„Náš koncept bezobalového prodeje drogerie a kosmetiky pro bezobalové obchody je velmi úspěšný. Nicméně v podobě, ve které jej využívají menší nezávislé prodejny, není použitelný pro velké obchody. Výzvou proto bylo zajistit uživatelský komfort jak pro zákazníka, tak pro obsluhu stáčírny, a v neposlední řadě zajistit legislativní požadavky na prodej drogerie a kosmetiky. Troufám si tvrdit, že se nám podařilo vyvinout stroj, který všechny tyto požadavky splňuje, a zákazníci si bezobalový nákup užijí. Náš vývoj se zaměřoval na technické řešení bezobalového prodeje tekutých produktů,“ popisuje spolupráci s MIWOU a Albertem generální ředitel Tierra Verde Jan Čillík.
Za poslední tři roky Albert díky svým projektům v oblasti udržitelnosti dosáhl snížení uhlíkové stopy téměř o 20 procent. Díky redukci obalů minulý rok ušetřil 192 tun plastu jen v segmentu ovoce a zeleniny. Další omezení spotřeby plastu přinesly inovace, jako jsou textilní dvířka na přepravních klecích či zmenšování plastových obalů u masa.
Dalším projektem v oblasti ekologie jsou kompostéry na organický odpad, které fungují v rámci dvou desítek prodejen. Letos navíc Albert začal s testováním poddřezových separátorů na předčištění odpadní vody. V rámci digitalizace pak zavedl elektronické cenovky šetřící papír nebo možnost digitální účtenky v mobilní aplikaci Můj Albert.
Lidl bez účtenek
Společnost Lidl motivuje své zákazníky k nainstalování aplikace Lidl Plus, která nabízí novou funkci prospěšnou i pro životní prostředí. Neodmyslitelnou součástí aplikace jsou mimo jiné elektronické účtenky, papírové tedy nebudou potřeba. Zákazníci si už nyní mohou ve své aplikaci nastavit, že o papírové účtenky nemají zájem. Po nákupu jim tak přímo do aplikace dorazí účtenka v elektronické podobě a papírová se vůbec nevyskytne.
Z vyjádření Lidlu vyplývá, že pokud by si novou funkci aktivoval jeden zákazník z pěti, úspora by ročně činila až 22 tun papíru. Kdybychom z takového množství účtenek vytvořili řetěz, byl by dlouhý zhruba 470 km.
Zelený Schwarz
Ve svých strategických cílech mají společnosti Kaufland a Lidl Česká republika, patřící do skupiny Schwarz, trvalé udržitelné podnikání zakotvené. Oba obchodní řetězce chtějí do roku 2030 snížit provozní emise o více něž 80 procent, a dosáhnout tak na provozní úrovni klimatické neutrality. Svým krokem chtějí přispět k dosažení závazků Pařížské klimatické dohody, jejímž cílem je omezit globální oteplování. Na základě stávajících klimatických bilancí si stanovili konkrétní cíle a opatření, které mohou průběžně snižovat emise CO2.
Recyklovatelné košíky Billy
Strategii udržitelnosti razí i obchodní řetězec Billa, který zavádí nové nákupní košíky. Jsou vyrobeny z 75 až 95 procent z recyklovaného plastu a unesou až 20 kilogramů. Košíky z recyklátu se vyrábějí v České republice. Náklady na výrobu jednoho šetrnějšího košíku jsou podobné jako u klasického, ale ekologická stopa je výrazně menší. "Tímto krokem podporujeme myšlenku cirkulární ekonomiky. Naší ambicí je využívat materiály co nejdéle, a zamezit tak jejich plýtvání," říká Ivan Holub, koordinátor udržitelného rozvoje Billa ČR.
Nově otevřené prodejny na tyto košíky přejdou automaticky a prodejny již existující je zavedou, jakmile doslouží ty stávající. "Nechceme vyřazovat funkční košíky jen proto, že nejsou recyklované, proto bude proces nahrazování probíhat postupně," dodává Holub s tím, že staré a poškozené košíky plánuje Billa dále recyklovat.
Udržitelný online
Na průměrný nákup používá online supermarket košík.cz asi 5 až 7 papírových tašek. V průběhu posledního roku se tmu podařilo tento objem snížit o třetinu. V prosinci minulého roku pak Košík začal spolupracovat s finskou společností Huhtamaki, která pomáhá přetvářet papírové tašky společně s ostatním odpadem ze skladu pomocí technologie rozvláknění, která neničí papírové vlákno. Jelikož desítky tun papírového odpadu z přijatého zboží produkuje sklad e-shopu, online supermarket přichází s projektem papírových ‚‚Cirkutašek’’, u kterých je zajištěna kompletní ekologická recyklace.
Podobný princip nákupních tašek má i další online supermarket rohlík.cz. Jejich vratné tašky mají mít až o 80 procent nižší dopad na životní prostředí, než je tomu u klasické papírové tašky. Používáním vratných tašek mohou zákazníci Rohlíku ušetřit až 300 tašek ročně. Na výrobu je použit odolný materiál z recyklovaných PET lahví, záloha na jednu tašku činí 250 korun a má vydržet až 25 použití.
Comments