Za prostředky péče pro domácnost spotřebitelé na světě ročně utratí kolem 170 miliard dolarů. Tento trh přitom roste zhruba o pět procent ročně. Nárůst zájmu o domácí čistotu způsobila pandemie covidu-19, nadále jej podněcuje i skutečnost, že lidé více pracují z domova. Žádoucí trend ale přináší rostoucí spotřebu plastových obalů, zároveň se při výrobě pracích, mycích a čistících prostředků zčásti používají neudržitelné zdroje, jako substance původem z ropy. "Dnes už víme, že ropu jsme schopni nahradit a dostat se k látkám, které potřebujeme, z udržitelných zdrojů, " řekla v livestreamu projektu [ta]Udržitelnost Lucie Kotalová, manažerka externí komunikace společnosti Unilever v Česku a na Slovensku.
Nadnárodní firma, která je světovou dvojkou na trhu péče o domácnost, se chce v tomto segmentu zcela obejít bez ropy do roku 2030. Nejde o pouhou proklamaci, na světě už jsou konkrétní řešení. Vyžadují ovšem rozsáhlý výzkum a vývoj, i spolupráci s externími partnery. "Náš program Clean Future počítá s investicemi kolem jedné miliardy euro," přiblížila Lucie Kotalová.
Při náhradě ropných složek Unilever hodně sází na biotechnologie. Výzkumníci například zjistili, že existují bakterie schopné fermentovat cukr získaný z třtiny nebo kuřice tak, aby vznikly takzvané surfaktanty neboli pěniče, které jsou nezbytnou složkou velké části čistících a dalších přípravků. Konkrétním produktem takového procesu jsou například takzvané rhamnolipidy. Unilever už před několika lety díky spolupráci s německou společností Evonik uvedl na trh mycí přípravky s touto složkou, letos na konci roku plánuje otevřít továrnu na výrobu rhamnolipidů v sousedním Slovensku.
Cestou k udržitelnějším prostředkům péče o domácnost je nejen náhrada některých látek za ekologicky šetrnější, ale i zjednodušování receptur, eko design a nové formáty výrobků. "V rámci Clean Future se ale díváme na odvětví jako celek, od zdrojů surovin přes samotnou výrobu až po dopad finálních produktů," uvedla Lucie Kotalová.
Velkým tématem jsou obaly, kde vidí Unilever budoucnost v opakovatelně použitelných baleních či koncentrátech. Trendem jsou rovněž v recyklované plasty, které by měla do roku 2025 využívat zhruba čtvrtina produktů značky. Problém je ovšem v jejich dostupnosti, protože poptávka po nich roste, a ještě více v technologických požadavcích, které jsou v případě obalů čistících přípravků vysoké.
Vysoké jsou ovšem také požadavky zákazníků. V západní Evropě, například ve Francii či Německu, je podle šéfky tuzemské divize Home Care v Unileveru Lenky Křížové znát větší rozšíření různých přípravků pro různé druhy úklidu i větší zájem o udržitelnost než v tuzemsku. Čeští zákazníci se hodně zajímají o účinnost produktu, ale klíčová je pro ně také cena. "Snažíme se proto v rámci Clean Future uvádět na trh výrobky, které jsou účinné, udržitelné a zároveň cenově dostupné. Neuvádíme samostatné značky, které jsou zaměřené čistě na udržitelnost, ale snažíme se toho dosáhnout v rámci našich už existujících značek," přiblížila strategii Lenka Křížová.
Některé udržitelné recepty podle ní v Česku minulosti nezafungovaly. Šlo například o znovu naplnitelná balení, protože domácí zákazníci chtějí moderní řešení, ale nejsou vždy ochotni udělat krok navíc k jejich využití. "S některými udržitelnými věcmi jsme přišli mnohem dříve, než byl spotřebitel ochoten je přijmout. Jako výrobce si musíte být dobře vědom, co je trh schopen absorbovat," podotkla Lenka Křížová. Ani v udržitelnosti tak nelze předbíhat dobu.
Lze ve výrobě prostředků péče o domácnost využít oxid uhličitý lapaný z atmosféry? Je na blacklistu surovin v tomto oboru palmový olej? Jaké se očekávají trendy v úklidu do budoucna? Sledujte celý rozhovor s Lucií Kotalovu a Lenkou Křížovou zde.
Comments