top of page

Udržitelná budoucnost společnosti Vodafone

Cirkulární ekonomika, udržitelnost a uhlíková neutralita. To jsou témata, která nyní rezonují nejen byznysem. Hostem živého vysílání projektu [ta] Udržitelnost byla ředitelka komunikace a udržitelného podnikání Vodafone Czech Republic a šéfka Nadace Vodafone Zuzana Holá.

 

Společnost Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě. Jak se jeden z klíčových telekomunikačních operátorů staví k udržitelnému podnikání? „Stanovili jsme si globální cíl uhlíkové neutrality do roku 2040. Strategie má několik kroků: nejprve chceme do roku 2030 eliminovat uhlíkové emise z vlastní činnosti a z energie, kterou nakupujeme. Do stejného roku rovněž chceme docílit snížení emisí v dodavatelském řetězci na polovinu a poté do roku 2040 dosáhnout uhlíkové neutrality včetně dodavatelského řetězce. Podobně jako ostatní firmy řešíme také vozový park, efektivitu využívání energií. V našich budovách se pak mj. snažíme co nejvíce snižovat spotřebu papíru a například nevyužíváme PET lahve,“ vypočítává Holá.


Pokud jde o zmíněný vozový park, i tam jde firma spíše cestou postupné obměny. U tak velké společnosti s tolika služebními vozy je to ostatně přirozené. Plně elektrický by vozový park Vodafonu měl být podle Holé v roce 2028. „Nyní máme několik elektrických a řadu hybridních aut, počet budeme zvyšovat postupně. Vzdálený termín nám zároveň umožňuje být nohama na zemi a přizpůsobovat se aktuální reálné situaci,“ říká manažerka.


Podobným způsobem může k udržitelné ekonomice přispívat v podstatě jakákoli firma, Vodafone si však lidé spojují především s mobilními telefony. Proto stojí za zmínku program, který nezávisle hodnotí jednotlivé modely z hlediska jejich environmentálního dopadu během celého životního cyklu. Pomocí programu Eco Rating je možné sledovat různé parametry, jako je například opravitelnost. „Celkový výsledek se skládá z šesti kritérií. Sami výrobci jakožto naši dodavatelé chtějí splňovat naše cíle a i sami jdou cestou udržitelnosti. Pokud vím, například Samsung už používá do telefonů recyklované materiály. Programu se však neúčastní úplně všechny značky. Třeba Apple má vlastní systém hodnocení,“ vysvětluje Holá.


V dalším bloku streamu se manažerka vyjadřuje na téma elektroodpadu. Vodafone se z podstaty věci na jeho tvorbě podílí, zároveň však také zákazníkům nabízí různé cesty, jak se starých telefonů zbavit udržitelným způsobem. „V šuplíku českých domácností je zhruba 10 až 12 milionů telefonů, v oběhu tedy máme zhruba 22 milionů telefonů, což je celkem velké číslo. Mobilní telefony jsou velmi cenný elektroodpad, mají v sobě vzácné kovy a spoustu tvrdých plastů, až 95 procent telefonu se dá dále recyklovat nebo jinak využít,“ uvádí Holá. Jednou z možností je nový program RE-START, kde má zákazník možnost nabídnout svůj starý telefon k vykoupení. Zároveň může odnést starý nefunkční telefon do prodejny, a přispět tak malou částkou Nadaci Vodafone, která podporuje aplikace Záchranka, Echo, nebo Bright Sky, která pomáhá obětem domácího násilí.


Dalším důležitým tématem ve Vodafonu jsou minimalizace odpadu a redukce primárních zdrojů, které se často stávají odpadem. „Vezměte například SIM karty. Dříve byl nosič SIM karty vyroben z nerecyklovatelného a nerecyklovaného materiálu, velký jako kreditní karta, který přišel v papírové obálce. Dnes je nosič i obálka poloviční, je z recyklovaného i recyklovatelného materiálu, čímž se ušetří velké množství plastu. Dále je také možné využívat eSIM, takže nemáme fyzickou SIM kartu,“ říká Holá a jako další příklad zmiňuje nahrazení bublinkových fólií v krabicích s novým produktem nasekanými starými krabicemi, které už nemají další využití.


Jak společnost řeší nabíjení aut s elektrickým pohonem? Nakolik se ve firmě prosazuje digitální transformace? A daří se snižovat energetickou náročnost přenosu stále větších objemů dat? Více se dozvíte v rozhovoru z živého vysílání zde.

bottom of page