Bankám a obchodníkům se rýsuje řešení, jak snížit odpad z papírových platebních dokladů. Začíná se pracovat na tzv. centrálním cloudu, díky kterému bychom mohli mít veškeré paragony na jednom místě v elektronické podobě.
V Česku se v průměru vytiskne pět miliard účtenek, z nichž polovina je za platby kartou. Z nich si ale zhruba jednu a půl miliardy zákazníci nevezmou a papírové útržky putují do koše. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ideasense. „U jednorázových účtenek je třeba zcela změnit architekturu fungování celého systému – namísto tisku pro každého by se měly tisknout jen tehdy, když si zákazník řekne. Elektronická verze je naprosto v souladu s prevencí vzniku odpadu a to i s ohledem na to, že termopapír, na který se tiskne, není vhodný ani k recyklaci po vytřídění do papíru. Digitalizace je jednoznačně správnou cestou,“ říká Soňa Jonášová, zakladatelka Institutu cirkulární ekonomiky.
Lidé se zpravidla o účtenky moc nezajímají a většinou je vyhazují. Z průzkumu vyplynulo, že 92 procent dotazovaných si účtenku schová jen pro možnou reklamaci. „Když jsme si udělali projekci, kolik účtenek se v Česku zbytečně vytiskne, vlastně jsme se zhrozili té neefektivnosti. Přitom účtenka je skvělým zdrojem řady dat, které mají pro spotřebitele nepochybně svoji hodnotu nejen v možnosti reklamace,“ řekl Lukáš Vynikal, Chief Commercial Officer z Ideasense.
Přestože v obchodech zákazníci stále dostávají běžné účtenky, ke kontrole výdajů stejně využívají mobilní a internetové bankovnictví. Některé obchody už zavádí zkrácenou elektronickou účtenku a ve většině e-shopů funguje zasílání faktury emailem.
S komplexním řešením přicházejí banky a obchodníci, kteří začínají postupně vyvíjet centrální cloud. Jeho smyslem je umožnit propojení a vše zjednodušit. Na základě souhlasu držitele karty by se elektronická účtenka po zaplacení kartou rovnou uložila do mobilního bankovnictví. Zároveň by existovala čtečka, která by účtenky zákazníkům nahrála zpětně.
E-účtenky by do budoucna mohly ušetřit velké množství odpadu z vyhozených termopapírových i recyklovatelných účtenek. Hlavní výhodou pro spotřebitele je archivace platebních dokladů na jednom snadno přístupném místě. Aplikaci by mělo být možné upravit, označit podle různých kategorií. Další výhodou by mohlo být i upozornění na blížící se konec záruční doby, do kdy je možné produkt vrátit nebo reklamovat. „Na základě společného projektu s bankami jsme dospěli k závěru, že pro naše řešení nemusíme nutně vyvíjet další aplikaci. Podstatné je, abychom tím spotřebitelům pomohli s organizací účtenek a životnímu prostředí ulehčili,“ říká František Jungr, šéf produktu ve Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko. Jen během minulého roku se s Visa kartami zprocesovalo přes půl miliardy transakcí.
Comentarios