• Redakce

Udržitelný rozvoj hýbe firemními strategiemi

Nejdůležitějším tématem v oblasti životního prostředí a sociální udržitelnosti je nejen pro investory ochrana klimatu a snižování uhlíkové stopy. Evropská unie chce do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Kvůli tomu se mění výroba, doprava, finanční svět, development, služby i obchod. Není tedy nic překvapivého, že enviromentální smýšlení je ve firmách stále intenzivnější. Jaké zajímavé projekty chystá Vodafone, Nestlé, Škoda Auto nebo VISA?

 

Miliardy na udržitelné kakao

Značka Orion nabízí od nového roku veškeré čokoládové produkty ze stoprocentně udržitelného kakaa. „V Orionu dbáme na to, aby naše produkty obsahovaly pouze kvalitní suroviny. Vedle lokálního mléka a cukru chceme pro spotřebitele také to nejlepší kakao. Naše 100% udržitelně získávané kakao splňuje všechny standardy ekologické udržitelnosti, férového obchodu a dodržování lidských práv. To stvrzuje také certifikace Rainforest Alliance,“ říká marketingová manažerka Nestlé Stanislava Růžičková. Ekologické smýšlení firmy se podle ní odráží i ve výrobě čokolád. “V našem závodě ZORA v Olomouci využíváme zelenou elektřinu, která pochází z obnovitelných zdrojů. Navíc máme z našeho závodu nulový odpad na skládky,“ dodává.

Společnost Nestlé, pod níž značka Orion patří, o udržitelné pěstování kakaa usiluje už dlouho. Od roku 2009 se v rámci svého programu Nestlé Cacao Plan snaží zlepšovat životní podmínky farmářů a zvýšit kvalitu jejich produkce. Do roku 2030 má pak firma v plánu investovat v přepočtu 30,6 miliard korun na vymýcení dětské práce. Cílem programu je pomoci pěstitelům kakaa v takové í míře, aby se uživili, mohli motivovat své děti ke vzdělání a věnovali se tak i udržitelnému zemědělství. Pokud se do projektu rodina zapojí, ročně od Nestlé získá až 11600 korun po dobu prvních dvou let. Finanční podpora na začátku pomůže pěstitelům urychlit zavádění správných zemědělských postupů, zvýšit výnos plodin a přirozeně zvýšit příjmy. Nyní je v testovacím fázi zapojeno deset tisíc rodin rodin pěstitelů kakaa z Pobřeží slonoviny. Společnost Nestlé věří, že do roku 2030 osloví všechny pěstitele kakaa ve svém dodavatelském řetězci.


Ekologické SIM karty

Mobilní operátor Vodafone přišel s novinkami, které mají snižovat dopady na životní prostředí ale i šetřit zákazníkům čas. Společnost už v minulosti přešla na poloviční velikost SIM karet, díky čemuž se ušetřily zhruba tři tuny plastu a 2,25 tuny papíru ročně. Teď nově představila SIM kartu z recyklovaného plastu zvanou Eco-SIM a zajistila ještě snadnější přístup k virtuální eSIM.

Dříve byl pro zařízení eSIM nutný kód, který přišel poštou ve formě papírového voucheru. Nyní odpadá doprava i zbytečný papír, vše je během několika minut vyřízeno elektronicky. „Stačí si přes samoobsluhu Můj Vodafone objednat eSIM. Za pár minut zákazník najde v samoobsluze QR kód, přes který si ji stáhne do svého telefonu. Vodafone také přichází s možností, ve které odpadá scanování QR kódu. Stačí do objednávky zadat takzvaný EID kód a eSIM se do telefonu stáhne automaticky,“ říká Michal Janda, ředitel oddělení produktů a služeb Vodafonu. Jednoduše z pohodlí domova lze vyřídit i výměnu klasické SIM za eSIM.

Virtuální eSIM je podle Vodafonu nejekologičtější variantou SIM karty. Je ovšem nutné mít telefon, který funkci podporuje. V roce 2021 to splňoval každý čtvrtý prodaný mobil ve Vodafonu a očekává se, že tento podíl dál poroste. Uplatnění eSIM se netýká pouze mobilních telefonů, ale otevírá dveře například i internetu věcí. „Díky miniaturní velikosti a integraci čipu do přístroje je možné připojit i další chytrá zařízení, do kterých se klasická SIM karta nehodí. Jde například o různá čidla, sondy, hodinky nebo trackery. Rozvoj eSIM je urychlen mimo jiné spuštěním 5G sítí, kde se počítá s masivním zapojením zařízení internetu věcí právě s integrovanou SIM kartou,“ vysvětluje Janda.

Pro ty, kdo jsou stále odkázáni na fyzickou simku, zavede Vodafone v první polovině letošního roku Eco-SIM, které budou vyrobené pouze z recyklovaného plastu. „Eco-SIM navazuje na zavedení polovičních nosičů SIM karet z minulého roku. Je pro nás totiž důležité snižovat dopad na planetu nejen ve svém vlastním provozu, ale pomáhat v tom i našim zákazníkům. K tomu patří i radikální omezení zbytečných jednorázových odpadů a využívání recyklovaných materiálů všude, kde je to možné,“ doplňuje Zuzana Holá z pohledu udržitelného podnikání Vodafonu.

Zmenšením velikosti nosiče SIM karty snížil Vodafone celosvětově spotřebu plastu o přibližně 340 tun ročně, což odpovídá zhruba 1 760 tunám emisí oxidu uhličitého. Uvedením Eco-SIM se dále sníží potřeba výroby o 320 tun primárního plastu ročně, což má potenciál uspořit dalších 1 280 tun emisí.


O sedm gramů menší uhlíková stopa s novou kreditkou

Komerční banka ve spolupráci se společností VISA představila nové platební karty, které nezatěžují životní prostředí. Jsou vyrobeny z více než 85 procent z recyklovaného materiálu. Každá z karet snižuje uhlíkovou stopu o sedm gramů. Motivem karty je známý symbol recyklace, který je na podkladu inspirovaném přírodou.

Karta je zajímavá i svým designem na výšku. Veškeré údaje uživatele jsou na zadní straně, což zvyšuje bezpečnost při placení, a navíc dá vyniknout designu karty na přední straně. Eko karty budou v průběhu roku 2022 postupně nahrazovat stávající plastové karty. Banka je bude klientům zasílat na stoprocentně recyklovaném papíru. „Z výzkumů víme, že potřeba fyzické karty je u klientů stále vysoká. Věříme, že naše eko-karta pomůže nejen životnímu prostředí, ale také potěší ty, kteří sdílí naše přesvědčení o nutnosti pracovat na společné udržitelné budoucnosti,“ uvádí Hana Kovářová, výkonná ředitelka pro Brand Strategii a Komunikaci v KB.


Automobilový komfort z recyklovaných PET lahví

Škoda Auto sází na udržitelný rozvoj ve svém dodavatelském řetězci. V interiéru plně elektrického modelu Škoda Enyaq iV automobilka používá pro potahy sedaček materiál vzniklý kombinací vlny a recyklovaného polyesteru z nevratných PET lahví. „Důsledným využíváním ekologicky vyráběných materiálů v našich aktuálních vozech se změní požadavky v oblasti nákupu a tím i nároky na naše dodavatele. Proto společně pracujeme na vývoji inovativních a ekologických materiálů, které se osvědčí v každodenním provozu, budou snadno zpracovatelné a zároveň designově atraktivní, “ říká Markéta Truhelková, koordinátorka oblasti Nákup interiér ve Škoda Auto.

Mladoboleslavská společnost začala více spolupracovat s dodavateli a vědeckou komunitou na ekologicky vyráběných, recyklovatelných a odolných materiálech pro použití v sériové výrobě. Jejím dlouhodobým partnerem je v tomto směru firma Sage Automotive Interiors ze Strakonic. Právě ta stvořila zmíněné látky z recyklovaných plastových lahví pro designovou edici Lodge modelu Škoda Enyaq iV. Vedle toho Sage Automotive Interiors vyvíjí látky s vlákny, které mohou sloužit k vyhřívání a zvýšení komfortu sedaček, nebo speciální reflexní příze. Firma přitom úzce spolupracuje s Technickou univerzitou v Liberci.

Technické látky z recyklovaných PET lahví s příměsí vlny pro Škodu Enyaq iV vyrábí rovněž společnost Aunde. Lahve se rozdrtí, roztaví a zpracují na granulát, z kterého se vytvoří odolná příze. Ve finále vznikne na tkalcovském stavu podle zadání designérů interiéru z šesti tisíc nití pevná potahová látka. Materiál se pak jen vypere a usuší, aby mu získal potřebnou stabilitu.