• Redakce

Společnosti Lidl a Nestlé snižují své emisní stopy. Omezují plastový i potravinový odpad

Jaké jsou zásadní pilíře společenské odpovědnosti podle Lidlu? Kdy dosáhne Nestlé emisní neutrality? A jak nejúčinněji snížit objem potravinového odpadu? V další části Výroční konference projektu [ta] Udržitelnost se na tato témata rozhovořily Eliška Froschová Stehlíková, CSR specialistka společnosti Lidl, a Martina Šilhánová, Sustainability Lead Nestlé CZ&SK.

 

Společnost Nestlé se zaměřuje na udržitelné fungování s cílem dosáhnout nulových čistých emisí do roku 2050. Nejvíce práce přitom bude mít v oblasti získávání surovin. V následujících pěti letech investuje do snižování emisí přibližně 76 miliard korun. „Na cestě k cíli nulových emisí máme pár milníků. Do roku 2025 chceme emise snížit o 20 procent, do roku 2030 o 50 procent. Nejvíce emisní stopy leží právě při získávání surovin potřebných pro výrobu, dále je problém s obaly, odpady,“ říká Šilhánová.


Ke snížení emisní stopy, kterou zanechává získávání potřebných surovin, by podle Šilhánové mohla napomoci spolupráce se zemědělci, kteří se nebojí nových, udržitelných přístupů. „Říkáme tomu regenerativní zemědělství, cílem je zlepšit zdraví půdy, aby byla schopná zadržovat vodu, zabránit erozi a také podpořit biodiverzitu,“ přibližuje manažerka.


Závazek z hlediska udržitelnosti pojímá komplexně i společnost Lidl. Svůj udržitelný rozvoj staví na čtyřech pilířích. „Náš odběratelsko-dodavatelský řetězec začíná u producentů, nebo-li zdrojů. Lidl z velké části prodává sortiment privátních značek. Nejsme jenom prodejcem, ale máme i velký vliv, jak budou plodiny pěstovány a za jakých podmínek. Na to navazují další pilíře řetězce a těmi jsou dodavatelé, vlastní provoz a vše končí u zákazníka,“ vysvětluje Froschová Stehlíková.


K naplňování udržitelných cílů obou firem pomáhá i široká nabídka bio, veganských a certifikovaných produktů. „Zákazníci náš rozšiřující se bio sortiment mohou postřehnout hned u vchodu, kde se nacházejí naše bio regály. Dále máme nejrůznější produkty alternativního stravování - veganské, s nižším obsahem laktózy. Také certifikované produkty, které zaručují, že produkty byly vypěstovány za dobrých sociálních a enviromentálních podmínek. Například celý kakaový sortiment obsahuje certifikované kakao, má certifikaci Fairtrade nebo Rainforest Alliance,“ říká Froschová Stehlíková.


Se závazkem udržitelnosti souvisí i výroba nových ekologických obalů a snížení potravinového odpadu. „Potraviny je potřeba z různých logických důvodů balit, naším úkolem je balit je co nejlépe, nejudržitelněji,“ uvádí Froschová Stehlíková a dodává, že Lidl chce do roku 2025 snížit podíl plastové zátěže v obalech o 20 procent. Do obalů značek Lidl společnost nyní přidává 25 procent recyklátů a jejich podíl se bude zvyšovat. S celkovým provozem a výrobou, vyšším počtem logistických center a zaměstnanců vzniká velké množství odpadu. Lidl zvyšuje podíl odpadu, který předává k dalšímu zpracování, z 90 na 95 procent. Podle Froschové Stehlíkové zbyde směsného odpadu minimum. „Vedla k tomu zajímavá cesta, na které jsme spolupracovali s INCIENem a společností Cyrkl. Odpad využijeme například do bioplynových stanic,“ vysvětluje.


Podobnou cestou se podle Šilhánové vydává i společnost Nestlé, která také zvyšuje podíl recyklátů v obalech, řeší s dodavateli snížení sekundárního odpadu a pracuje na recyklaci veškerého odpadu. „S tím vším také souvisí snižování potravinového odpadu. Nestlé se snaží veškeré potraviny spotřebovat maximálně, pokud už to nejde, tak je předáváme dál pro zpracování. Spolupracujeme i s potravinovými bankami a snažíme se i navazovat spolupráce s menšími potravinovými firmami, které dokážou využít zbylé suroviny,“ uzavírá Šilhánová.


Záznam debaty naleznete zde.