top of page

S odsuzováním greenwashingu buďme opatrní, říká šéfka Business Leaders Forum Stachová

Platforma Business Leaders Forum sdružuje lídry a manažery udržitelnosti z různých firem i napříč odvětvími. Co může tato organizace v dnešní době, kdy o udržitelnosti mluví víceméně každý, kdo má ústa, firmám nabídnout a proč by si byznysoví lídři měli vybrat právě ji? Hostem další živé debaty webu [ta] Udržitelnost byla ředitelka Business Leaders Forum Michaela Stachová.

 

Organizace Business Leaders Forum vznikla před více než 30 lety jako odnož International Business Leaders Forum. Tuto mezinárodní platformu založil dnešní britský král Karel III., tehdy princ Charles, který si již před dekádami vzal za své otázky jako etika byznysu v souvislosti s ochranou životního prostředí a další agendu, jež je dnes sdružena do zkratek CSR či ESG.


Šéfka tuzemského BLF Michaela Stachová si organizaci představuje jako místo, kde si mohou lidé, kteří mají firemní udržitelnost na starost, vyměňovat zkušenosti. Ačkoli tvrdí, že k naplnění cílů udržitelnosti může vést jen koordinované úsilí celé společnosti, její organizace neusiluje o to, aby měla co nejvíc členů. „Nepotřebujeme mít tisíc členů. Tím nechci říct, že si vybíráme, ale je pro nás důležitá spíš kvalita toho vztahu. Proto se snažíme mít s každým individuální vztah a ptáme se, jaká témata jsou pro něj zásadní, což posléze reflektujeme ve svých programech. Podstatné je, abychom byli relevantním partnerem pro naše firmy,“ popisuje Stachová fungování BLF.


Dnešní doba je bohatá na nejrůznější organizace, platformy či iniciativy, které se snaží propojovat čelné zástupce firem ve věci udržitelnosti. Stachová nezastírá, že oslovovat a zaujmout klíčové hráče na trhu, není úplně snadné. „Těch platforem je skutečně hodně. Uspět může ten, kdo nabídne nějakou přidanou hodnotu, kterou se od ostatních odliší,“ předkládá recept Stachová. Jelikož však v erbu BLF je slovo „spolupráce“, organizace si podle Stachové nemůže dovolit nespolupracovat i s ostatními podobnými iniciativami. „Potkali jsme se s ředitelem Změny k lepšímu Lukášem Rolfem. Víme, že oni se více soustředí na veřejný sektor a na E, my více na S, tak se bavíme o tom, jak to propojit,“ odkazuje Stachová na písmena ze zkratky ESG.


Fenoménem úzce spjatým s udržitelností je greenwashing. Stachová v této věci nabádá ke smířlivosti, protože řada firem se jej podle ní dopouští neúmyslně. Jako příklad uvádí téma bioplastů. „Asi všichni jsme byli ve fázi, kdy jsme tomu věřili, než se ukázalo, že to není tak jednoduché. Jenže byla doba, kdy věda říkala, že je to naše budoucnost, a řada firem se k tomu uchýlila. Mají pak být obviněny z greenwashingu? Pokud bychom to dělali, tak ubíjíme veškeré inovace a firmy se budou bát cokoli udělat,“ vysvětluje Stachová.


Vlajkovou akcí tuzemské odnože BLF je konference ESG Leadership, na níž se potkávají lídři v oblasti ESG v České republice. Letošní 6. ročník se uskutečnil 14. září v Kongresovém centru České národní banky. Letos organizace představila i ocenění a otevřela nominace pro byznys lídry, pro něž je udržitelnost víc než jen legislativa a posouvají věci dál, čímž slouží jako inspirace dovnitř firmy i navenek. Nominace probíhají na webových stránkách platformy, zde.


Zároveň byl na konferenci prezentován výsledek průzkumu, který BLF provádí ve spolupráci s agenturou Ipsos. Průzkum se soustředí na trendy v oblasti firemní udržitelnost, přičemž respondenty jsou zaměstnanci. Stachová připouští, že výsledky přinášejí vesměs dobré zprávy, ale ne výhradně. „V některých směrech vidíme pozitivní trend, který naznačuje, že je to pro lidi stále důležitější téma, ale v některých směrech jsme naopak pozorovali trend opačný, možná v důsledku energetické krize a vyšších životních nákladů,“ přiznává Stachová.





bottom of page