• Redakce

Jednička maloobchodu Lidl jde vstříc elektromobilitě

Je to fenomén českého maloobchodního trhu. Ze zahraničních hráčů přišel jako poslední v roce 2003. Stačily dvě dekády a stal se největší měřeno obratem. Prodává ze tří čtvrtin své privátní značky, prodejny postupně přestavuje do moderního designu, kde by člověk diskont tak úplně nečekal, a české zákazníky si získal mimo jiné tematickými týdny. Pokud jde o trendy, vyplatí se Lidl sledovat. Řetězec s centrálou v Německu jde už několik let vstříc elektromobilitě.

 

Z 289 jeho tuzemských prodejen je v současnosti u 30 nabíječka pro auta do zásuvky. První dvě stanice Lidl nainstaloval v roce 2017, jejich počet pak každoročně rostl.

Motivace je jednoduchá – rozvíjet oproti spalovacím motorům udržitelnější dopravu na elektřinu a zároveň poskytnout řešení často skloňovaného problému, kterým je delší čas nabíjení bateriových vozů. „Našim zákazníkům nabízíme příjemnou alternativu, jak tento čas smysluplné využít. Zatímco se elektromobil dobíjí na naší dobíjecí stanici, zákazníci mohou strávit čas nákupem v naší prodejně,“ říká mluvčí společnosti Lidl Česká republika Tomáš Myler.

Elektromobilisté podle dosavadních zkušeností dobíjejí z 80 procent svá auta v práci nebo doma, ne všichni ale mají a budou mít tuto možnost. Navíc někdy je třeba baterii doplnit i na cestách. „Maloobchodní prodejny, kde zákazník tak jako tak stráví řádově desítky minut nakupováním, jsou ideální příležitostí. Navíc pro ně samotné může být dobíjení zajímavým marketingovým nástrojem v ostrém konkurenčním boji nebo zdrojem dodatečných příjmů,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel.


Ve vlastní režii za své peníze

Lidl v obchodním roce 2022 počítá s rozšířením své dobíjecí sítě o desítky dalších stanic. „Máme v plánu vybavit tak každou prodejnu nové generace a zároveň instalovat dobíjecí stanici u každé nové prodejny v našem vlastnictví, pokud to bude technicky možné,“ říká Tomáš Myler.

Řetězec dobíječky buduje a provozuje sám ve vlastní režii. Nespoléhá na jinak poměrně častý model, kdy firma pouze vyhradí pro dobíjení parkovací stání a vše ostatní nechá na specializovaných provozovatelích nebo energetických společnostech. Toto rozhodnutí učinila německá centrála a Lidlu to umožňuje mít dobíjecí síť plně pod kontrolou včetně nastavování cenové politiky.

Nabíjení je dnes u jeho českých prodejen zdarma a není nutná ani žádná registrace, což se odráží ve značném vytížení stanic. „Aktuálně evidujeme u všech našich nabíječek zhruba tři tisíce dobití týdně, tedy kolem 12 dobíjení na jedné stanici denně. Průměrný čas se pohybuje kolem 20 až 25 minut,“ říká Myler.

Protože řetězec vše provádí sám, nese i veškeré náklady. Vybavení jedné prodejny dobíječkou ho vyjde zhruba na 700 tisíc korun. „Tyto investice nebyly podpořeny žádnými dotacemi,“ podotýká mluvčí Tomáš Myler.

Instalace dobíječek vyžaduje specifické know how, které řetězec čerpá od mateřské společnosti v Německu. „Jejím prostřednictvím máme zasmluvněno několik dodavatelů a konkrétních typů dobíjecích stanic, které používáme. U těchto zařízení máme mimo jiné jistotu, že budou komunikovat s našimi firemními informačními systémy,“ říká Myler. Lidl standardně volí dobíječku, která má dva stejnosměrné DC konektory odlišného typu o výkonu 50 kilowatt a jeden střídavý AC konektor o výkonu 22 kilowatt. „V současnosti u každé nové prodejny instalujeme jednu tuto rychlodobíjecí stanici,“ dodává Myler.


Dobíjení z obnovitelných zdrojů

Při budování dobíjecí sítě bývá nezřídka problémem dostatečný příkon elektrické přípojky. Lidl zatím nabíječky staví jen u zmíněných prodejen nové generace, které vznikají od prosince 2015 a u nichž se v projektech od počátku s elektromobilitou počítalo. Podle toho je dimenzována elektrická přípojka, zároveň je již při stavbě pod parkovištěm přiveden elektrický kabel k vybraným stáním. Po této přípravě už řetězci stačí se jen rozhodnout, že v dané lokalitě chce nabíječku umístit, a instalační firma to provede.

Lidl vyřešil i obvyklou výtku, že elektromobil není ekologičtější, jen má výfuk v elektrárně. Jeho dobíjecí stanice využívají elektřinu z obnovitelných zdrojů nebo mají zdroj energie ve vlastní fotovoltaické elektrárně na střeše prodejny.

Takový přístup podle Synka z Unicornu ukazuje, jaké příležitosti elektromobilita nabízí. „Spojit budování dobíjecí infrastruktury s pořízením vlastního zdroje energie je prostě chytré řešení. Firma posiluje svou energetickou nezávislost, což ocení zejména ve chvíli, kdy elektřina dramaticky zdražuje, jako je tomu v současnosti,“ říká Synek. A dodává, že vlastní elektromobily se zároveň mohou stát díky svým bateriím úložišti vyrobené energie.


Článek vyšel serveru RETAIL NEWS.