• Redakce

Plzeňský prazdroj šetří energii restauracím

Největší pivovarnická skupina v Česku bojuje s nadměrným vizuálním smogem, mění proto prezentaci svých značek ve veřejném prostoru. Snaží se hospody a restaurace motivovat k omezení světelných tabulí a reklamních poutačů. V rámci programu Fresh Outlet se Plzeňskému Prazdroji podařilo změnit vzhled 2300 podniků, kam dodává pivo. Nový přístup snižuje množství použitého plastu a podniky ušetří na energiích.

 

Na projektu Fresh Outlet pivovar pracuje už od roku 2020. Na hospody a restaurace, kde se točí jeho pivo, začal instalovat střídmější reklamu a ve spolupráci s majiteli upravuje vzhled exteriéru, aby klesl vizuální smog v ulicích měst a vesnic. „Jen za rok 2021 jsme ve spolupráci s hospodskými upravili přes dva tisíce podniků. Střídmější prezentace hospody, přehlednější označení, lepší navigace zákazníků a úspora energií. To jsou důvody, proč nás stále častěji kontaktují i samotní hospodští a chtějí změnu. Většinou nám volají poté, co na vlastní oči vidí proměny jiných hospod a dostanou na ně pozitivní ohlasy. Jen letos jsme na žádost hospodských připravili tisíc vizualizací s navrhovanými úpravami,“ říká Markéta Bláhová, která má projekt v Prazdroji na starosti.


Změnu exteriéru i interiéru pivovar dělá postupně, k úpravě restaurací přistupují designéři vždy individuálně. S novým přístupem souhlasí i tuzemská města, která také obecně začínají regulovat reklamy ve veřejném prostoru. Plzeňský Prazdroj veškeré změny s městy konzultuje, podílí se na veřejné diskusi na téma vizuální smog a s některými radnicemi spolupracuje i na tvorbě manuálu pro reklamu ve veřejném prostoru. „Nemáme jeden vzor, který bezhlavě aplikujeme všude stejně. Našim zákazníkům nabízíme poradenství, ukazujeme jim, jak by mohl podnik vypadat a běžně od nás dostávají více návrhů, aby si mohli vybrat. Někde dojde po dohodě s majitelem ke kompletní úpravě vzhledu včetně fasády, někde instalujeme jen nové označení. Svou roli v konečném vzhledu hospody hraje také podoba celé budovy i její umístění v ulici,“ dodává Markéta Bláhová.


Šetrnější reklamní prvky přináší restauracím hlavně úspory. „Pokud počítáme všechny změněné provozovny, pak roční úspora elektřiny představuje 252 tisíc kilowatthodin, tedy asi tolik, kolik jí spotřebuje 100 českých domácností. Vedle toho jsme si dali cíl snížit množství vyprodukovaného plastu, což se nám díky novým výstrčím daří. Jen letos jde o úsporu 16 metrů krychlových plastů, což je objem menšího bazénu u rodinného domku,“ říká Markéta Bláhová.