Největší výzvou je pro nás spotřebitel a jeho chování
- cover-story
- 7. 10. 2024
- Minut čtení: 5
U spotřební elektroniky tvoří 80 procent uhlíkové stopy její používání. I proto se přední světový výrobce Samsung Electronics zaměřuje zejména na snižování spotřeby energie zařízení a samotný design produktů, aby zahrnovaly více recyklovaných materiálů a prodlužovala se jejich životnost. “V roce 2023 jsme snížili spotřebu energie u našich hlavních modelů o 25 procent ve srovnání se srovnatelnými modely z roku 2019,” říká Zuzana Mravík Zelenická, CSR a ESG manažerka v Samsung Electronics Czech and Slovak. Bohužel většina spotřebitelů podle průzkumů upřednostní výkonnost mobilu před množstvím recyklovaného plastu použitého při jeho výrobě a navíc není moc ochotna za ekologická vylepšení připlatit. “Nicméně, já věřím, že to nemusí být buď jedno, nebo druhé,” dodává Zuzana Mravík Zelenická.
Které hlavní překážky vidíte na cestě k udržitelnějšímu fungování vašeho oboru?
Výroba a užívání spotřební elektroniky bývá z hlediska ESG často zmiňováno jako velký nešvar. Zmiňovány jsou zejména materiály, které jsou zapotřebí k výrobě, ať už se jedná o vzácné kovy, plastové části či energeticky náročnou výrobu polovodičů a čipů, nebo to, že výrobci chtějí, aby zákazníci obměňovali své zařízení ideálně co nejčastěji, a tím roste množství produktů v oběhu a také množství elektronického odpadu. Na druhou stranu náš obor již řadu let přichází s technologickými novinkami, které pomáhají spotřebitelům chovat se odpovědně a šetřit životní prostředí, zejména během užívání spotřebičů a elektroniky. Samsung Electronics vydává globální Zprávu o udržitelnosti už od roku 2008, takže téma udržitelnosti pro nás není nijak nové.
Největší výzvu vidím v samotném spotřebiteli a jeho chování. V průzkumech, které pro nás zpracoval IPSOS, jsme se ptali, jestli spotřebitelé preferují technologickou inovaci – například novou funkci, která jim přinese lepší zážitek nebo rychlejší služby – před udržitelnosti, nebo naopak. Odpovědi nás zarazily. Naprostá většina upřednostní výkonnější mobil před množstvím recyklovaného plastu v zařízení, a navíc není moc ochotna za ekologicka vylepšení připlatit, vnímá to jako samozřejmost. Nicméně, já věřím, že to nemusí být buď jedno, nebo druhé. Mnohé inovace a technologické novinky mají krom lepšího zážitku pro uživatele i menší dopad na životní prostředí. Minimálně to je cesta, kterou se ubíráme.
A druhou zásadní výzvou je pro nás naše komplexnost a globální rozsah a dosah. Environmentální strategie společnosti Samsung Electronics je nutno vnímat jako komplexní snahu snížit náš dopad na životní prostředí, i proto jsou naše závazky víc realistické než ambiciózní. Dovolím si tvrdit, že naše společnost, co do portfolia podnikání i geografického rozsahu nemá obdoby. Naše závazky vůči životnímu prostředí významně ovlivňují technologický průmysl a svět. Snažíme se dosáhnout cílů stanovených v roce 2022 globálně, napříč všemi podniky, abychom všem vytvořili lepší budoucnost. V rámci divize Device eXperience (DX) zahrnující zejména spotřební elektroniku, máme za cíl uhlíkovou neutralitu ve Scope 1 a 2 do roku 2030, v divizi Device Solutions (DS), kam spadá výroba polovodičů chceme dosáhnout net zero do roku 2050.
Co bude ve vašem oboru hlavním udržitelným trendem roku 2024?
Pokud se zaměříme jenom na spotřební elektroniku, tak z dat vychází, že víc než 80% uhlíkové stopy tvoří samotné používání spotřebičů a elektroniky. I proto se zaměřujeme zejména na snižování spotřeby energie zařízení a samotný design produktů, aby zahrnovaly více recyklovaných materiálů, prodlužovala se jejich životnost a umožňovaly spotřebitelům optimalizovat energetickou spotřebu, třeba i s využitím AI. Dále jsou důležité cirkularita zdrojů a zpětný sběr a recyklace vysloužilých spotřebičů a elektroniky.
Konkrétně, snažíme se využít recyklované plasty v 50 % plastových dílů ve výrobcích DX do roku 2030 a 100 % do roku 2050. Zapojení se do systému sběru elektronického odpadu chceme do roku 2030 rozšířit do přibližně 180 zemí. Od roku 2023 jsme shromáždili kumulativních 6,3 milionů tun elektronického odpadu na celém světě a cílem je shromáždit ho do roku 2030 10 milionů tun.
Které nové technologie mají potenciál výrazně přispět k udržitelnosti?
Co se týče snižování spotřeby energie, již v roce 2021 jsme představili dálkový ovladač SolarCell Remote, který místo klasických AA baterií využívá solární článek. Taková drobnost, řeknete si, ale i to dokáže snížit emise uhlíku o jednu třetinu ve srovnání s klasickým ovladačem na AA baterie. A ovladačů jsou v oběhu miliardy.
Dále se zaměřujeme na zlepšování energetické účinnosti předních modelů sedmi hlavních kategorií produktů – smartphonů, ledniček, praček, klimatizací, televizorů, monitorů a počítačů – v roce 2030 v průměru o 30 % ve srovnání s modely z roku 2019 s ekvivalentním výkonem a specifikací. V roce 2023 jsme snížili spotřebu energie u našich hlavních modelů o 25 % ve srovnání se srovnatelnými modely z roku 2019. Naše televizory i spotřebiče pracují s režimem AI Energy Mode, který se učí vaše rutiny a automaticky upravuje zařízení tak, aby šetřila energii. Srdcem těchto inovací jsou naše polovodiče, protože cílem je v budoucnu implementovat paměťové čipy s extrémně nízkou spotřebou energie do chytrých telefonů, ledniček, praček, klimatizací, televizorů, monitorů a počítačů. Nutno podotknout, že tyto nejnovější generace čipů poskytujeme i jiným výrobcům, podobně jako zpřístupňujeme technologie na zachytávání uhlíku. I zmiňovaný ovladač SolarCell je od roku 2022 tzv. open source.
Jak může každý jednotlivec najít rovnováhu mezi moderním životním stylem a udržitelnými hodnotami?
Jak opakovaně ukazují výzkumy IPSOS, spotřebitelé očekávají, že odpovědnost za udržitelnost převezmou firmy a společnosti. I proto se soustředíme na to, abychom našim zákazníkům a uživatelům ulehčili udržitelné chování. Například tím, že vyvíjíme produkty, které jsou ekologičtější. To však není ten hlavní „selling point“, je to samozřejmost. A také se snažíme snižovat energetickou spotřebu zařízení nebo i prodlužovat jejich životnost. Krom opravy spotřebičů máme zavedené i schéma „trade-in“, kdy zákazník odevzdá starší zařízení při pořízení nového, získá za to peněžitý bonus a my se postaráme o správnou recyklaci.
Také chceme zajistit, navzdory veřejnému mínění, aby naši zákazníci nepociťovali potřebu upgradovat své produkty každý rok. Za tímto účelem zajišťujeme, aby byly naše operační systémy aktualizovány více let po sobě a na displej a tělo zařízení používáme odolné materiály. Například už teď garantujeme sedm let aktualizací operačního systému (OS) a zabezpečení.
Veřejná debata o udržitelnosti se hodně točí kolem dopadů na životní prostředí, tedy písmene E ze zkratky ESG. Je podle vás věnována dostatečná pozornost i sociální odpovědnosti skryté pod písmenem S?
Naše pobočka pro Českou a Slovenskou republiku je součástí globálního Samsung Electronics, tudíž na sebe přebíráme závazky své matky. Nicméně, realita našeho lokálního byznysu je trochu jiná, jelikož tady nemáme výrobu – naší rolí je podpora prodeje a logistika. Z této podstaty vyplývá, že pro nás jsou lidé, naši zaměstnanci i zákazníci a koncoví uživatelé, stejně jako dodavatelé, opravdu klíčoví. To nám vychází i z analýzy dvojí materiality. „S“ tudíž hraje důležitou roli. Osobně si myslím, že „S“ je v našem regionu celkově důležité a také je dobře regulováno a podchyceno. A možná z toho pramení domněnka, že není tak akcentováno.
Většinu reportingových kritérií v rámci „S“ máme dobře propracovanou, existují různé politiky a mechanismy, nicméně úkolem nyní je všechny identifikovat, shromáždit ideálně na jedno místo a sjednotit jazyk a styl. Navíc, protože se dlouhodobě věnuji společenské odpovědnosti a v rámci CSR podporujeme různé komunity, a zejména mladou generaci, přirozeně mě to „hodně táhne k lidem“ a našemu Peole and Workplace oddělení, kterému jsem pomocnou rukou a zvednutým palcem. Snažím se poslouchat zaměstnance i lidi mimo firmu a tlumočit jejich zájmy, nápady nebo i bolístky a spolu s HR hledat řešení a postupně formovat naši „zaměstnavatelskou značku“.
Mladá pani, máte nějaké zkušenosti jaké konkrétní druhy plastů používáte, Díky takovým odbornicím máme u lahví přidělané víčka u lahví, Vy jste a ostatní odbornice neviděly plastikánu nebo sběrný dvůr ani z rychlíku. Chytrý člověk dá víčko zpět na lahev, blb ho zahodí, Zkuste si dámy zjistit co Vaše firma vyrábí. Víčko přidělané k lahvi je debilita století, asi vymyslela ta "blbá Gréta"
Zeptejte se řidičů. Proč vy a ostatní "odborníci" neřešíte mikroplasty. Víčko nás nezabije, mikroplast
ano.
S pozdravem
technolog 😄