• Redakce

Do udržitelnosti investují zejména ženy a mladší lidé, uvádí průzkum agentury Ipsos

Agentura Ipsos v nedávném průzkumu zjišťovala, nakolik si Češi cení snah firem o odpovědné a udržitelné chování. Výsledky agentura prezentovala na konferenci CSR a reputace firem: Jak skvělou CSR strategií podpořit růst firmy, která se konala 27. dubna v pražském Slovanském domě.

 

Požadavky respondendů spojené s tématem CSR (Corporate Social Responsibility - společenská odpovědnost firem) se liší podle toho, čemu se firma věnuje. U bank a pojišťoven lidé ocení pravdivou komunikaci se zákazníky, u tabákových výrobců požadují řešení negativních dopadů na společnost, u automobilek zase moderní technologie šetrné k životnímu prostředí. „Do hodnocení firem v oblasti společenské odpovědnosti si Češi často promítají vlastní zákaznickou zkušenost či na chování firmy usuzují z její velikosti, tradice či globálního působení,“ připomíná studie.


Z výzkumu vyplývá, že pro 44 procent Čechů je důležité, zda se firma chová společensky odpovědně. Na základě toho se pak rozhodují, zda si její výrobek či službu koupí. Dvě pětiny dotazovaných vnímají, že by se firmy měly soustředit hlavně na férové chování k zaměstnancům. Pro 30 procent dotazovaných je zase důležité, aby firmy udržitelně nakládaly s přírodními zdroji.


Společensky odpovědnou firmu si dokázali vybavit 4 z 10 Čechů, přičemž 46 procent zmiňovalo Škoda Auto, 44 procent ČEZ, dále Lidl a Českou spořitelnu. Mezi dalšími zmíněnými firmami byly Agrofert, Plzeňský Prazdroj, ČSOB, Vodafone, O2 či E.ON.


Výsledky průzkumu z České republiky agentura Ipsos porovnala také s daty ze Slovenska, Rakouska a Maďarska. Role společenské odpovědnosti při nákupu je důležitá pro 54 procent Slováků, 62 procent Maďarů a 73 procent Rakušanů. Češi tak v porovnání s jinými obyvateli Evropy zaostávají. Za udržitelnost jsou ochotni si nejčastěji připlatit ženy a mladší lidé, a to do výše pět procent z celkové částky. Naopak zhruba čtvrtina Čechů si odmítá připlácet za udržitelné potraviny či zboží každodenní potřeby, tedy oblečení či drogistické zboží. Velmi nízká je také ochota změnit poskytovatele služeb kvůli jeho společenské odpovědnosti. Tento trend je přitom podobný i v ostatních zemích Evropy. Naopak za ekologicky šetrný výrobek nebo výrobek, z něhož jde určitá částka na nějaký společensky prospěšný projekt, si připlatí více než polovina obyvatel z každé země.



Více o průzkumu zde.