Tržní podíl bateriových vozů v Evropě se letos oproti loňsku mírně snížil ke 13 procentům. V automobilce Kia to ale vidí jen jako zakolísání způsobené poklesem v Německu, kde vláda ukončila dotace na nákup elektromobilů. "Většina evropských trhů vykazuje růst podílu elektrických vozů," podotkl ve streamu Trendy v udržitelnosti generální ředitel tuzemského zastoupení Kia Arnošt Barna. Korejská značka se podle něj rozhodla už před více než 20 lety rozvíjet alternativní pohony a investovala desítky miliard eur do různých technologií od plugin hybridů přes čisté elektromobily až po vodíkový palivový článek, aby byla připravena na jakýkoli vývoj. "Trend ale podle našeho názoru směřuje jednoznačně k bateriovému elektrickému pohonu, který převládne v následujících dvou dekádách," řekl Barna. V debatě mu sekundoval kolega Jakub Řehounek, který ve firmě zastává pozici Future Business Manager. Mimo jiné nastínil, že bateriová auta přestávají být jen přepravními prostředky a zvládají také čím dál více energetických funkcí.

Evropská unie se rozhodla pro zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. "Od tohoto roku bude pravděpodobně v nabídce v drtivé většině právě bateriový pohon. Bude se postupně prosazovat i vodíkový pohon, ale tam je ještě spousta výzev mnohem větších než u bateriové elektromobility," předpověděl Arnošt Barna. Kia se na tento vývoj každopádně chystá. Dnes má v nabídce pět čistých elektromobilů a v příštím roce hodlá nabídnout dalších pět nových variant. "Do roku 2027 uvedeme celosvětově plné portfolio 15 elektromobilů. V Evropě se z nich počítá s jedenácti," shrnul Barna.
Také v Česku, které je zatím v přechodu k elektromobilitě na chvostu Evropy, podle něj tržní podíl elektrických aut setrvale roste a z někdejšího méně než jednoho procenta letos dostoupá na čtyři procenta. Pomáhají tomu i nejrůznější programy na podporu elektromobility. Vlnu zájmu firem, na které v tuzemsku připadá pořízení sedmi z deseti nových vozidel, podle Jakuba Řehounka podnítí také povinné vydávání ESG reportů, v nichž budou odkrývat, nakolik fungují udržitelně.
Elektrickým autům nahrává i to, že dvě hlavní výhrady, jimž čelila, tedy nedostatečný dojezd a příliš vysoká cena, ztrácejí podle zástupců Kia na významu. "V posledních letech jsme od zákazníků slýchali, že by měli zájem o elektromobil, až se cena dostane pod milion korun a dojezd se prodlouží na 400 kilometrů na jedno dobití. Dneska běžně nabízíme elektromobily, které mají dojezd 500, 550 kilometrů a naše novinka EV3 už urazí s větší baterií i přes 600 kilometrů. Tím pádem dojezd přestává být tématem," uvedl Barna. Pokud jde o cenu, elektromobilita podle nej začne být relevantní pro širší zákaznické skupiny, až cenovka auta klesne někam k 600 tisíc až 750 tisíc korun včetně DPH. "Tam už se postupně všichni výrobci, kteří uvádí nové modely, dostávají," uvedl šéf Kia v Česku.
Vedle pozvolného snižování ceny při výrazném zlepšování parametrů aut pomůže zpřístupnění elektromobility také přechod do nižších segmentů vozidel. Například v městském provozu stačí uživatelům kratší rádius, takže vyhovující může být už třeba dojezd 300 kilometrů na jedno dobití. "Tím pádem akumulátor může být menší, může být postaven na jiné technologii, která je levnější, takže bude docházet k rychlejšímu poklesu ceny," řekl Barna. Na druhé straně současné meze dojezdu nejsou zdaleka konečné a mohou se zvyšovat až k tisíc kilometrům v kategoriích vozů, jejichž zákazníci si budou ochotni připlatit.
Elektromobily přitom nezaznamenávají pozoruhodný vývoj jen v klíčových parametrech, ale i v řadě dalších funkcí. Například pokročilý software u EV3 umožňuje nahrát digitální klíč do mobilního telefonu a tímto způsobem může vozidlo používat až sedm různých uživatelů. Bateriová auta ale umí být také zdrojem energie. "Například V2L čili vehicle to load je funkce, kterou už v současné době mají všechna naše elektrická vozidla. Umožňuje pomocí speciálního nástavce, který je vždy součástí výbavy, dodávat po jedné fázi 16 ampér, což vystačí v podstatě pro jakýkoliv domácí spotřebič zakončený běžnou zástrčkou," vysvětlil Jakub Řehounek. V2H pak označuje možnost připojit elektroauto jako zdroj energie pro celou domácnost. "Všechna naše auta jsou na tuhle technologii připravena. Na trhu ale ještě není dostupné zařízení, které by ji dokázalo ovládat," podotkl Řehounek. Konečně V2G znamená variantu, kdy slouží baterie vozu jako zdroj pro vyrovnávání nerovnováh v elektrické síti, což je velká příležitost nejen pro zcela nový rozvoj produktů a služeb spojených právě s touto oboustrannou výměnou nebo prodejem elektrické energie.
Jak hodnotí zástupci značky Kia, sami elektromobilisté, kvalitu dobíjecí infrastruktury v Česku? Co plánuje korejská automobilka nabídnout na trhu elektrických dodávek? Kterými cestami směřuje k vlastní dekarbonizaci a k čemu využívá velkou plastovou skvrnu v Pacifiku? Sledujte celý rozhovor s Arnoštem Barnou a Jakubem Řehounkem.
Comentários