top of page

Aktuální technologie jsou mnohem dál než naše ochota je využívat

Byznysem Martina Třešňáka je káva. Jde o produkt, jehož přeprava z pěstitelských lokalit do míst spotřeby zanechává ohromnou uhlíkovou stopu. Na pražení je potřeba množství tepla, které velká část zpracovatelů nechá vzápětí utíkat komínem. A pak jsou tu třeba v Česku velmi oblíbené jednorázové kapsle, které představují spoustu odpadu. Prostoru pro zlepšování je hodně a v Fair & Bio pražírně proto nesedí se založenýma rukama. "Kávu bez obalu nabízíme už několik let," říká spoluzakladatel a vedoucí podniku. Minulý rok navíc s českou společností Miwa spustili pilotní projekt velkoobchodních dodávek kávy v chytrých a znovupoužitelných kapslích." Zbavit se obalu je u kávy strašně jednoduché a nenákladné pro velké firmy i jednotlivce," dodává Třešňák, podle nějž není třeba čekat na zázračná technologická řešení. Mnohdy stačí ve prospěch udržitelnosti využít to, co už je k dispozici. 

 

Které hlavní překážky vidíte na cestě k udržitelnějšímu fungování vašeho oboru?

Největší překážkou je samotné pěstování kávy. Vyžaduje totiž dost specifické klima, které Evropa prostě nenabízí. Její přeprava z pěstitelských zemí s sebou tak nese obrovskou uhlíkovou stopu. Dalším problém jsou technologie pro přípravu kávy. Automatické kávovary se dnes z drtivé většiny vyrábí v Asii a tamní výrobny nemůžeme považovat za udržitelné ani z pohledu environmentálního, ani z toho sociálního. Navíc životnost těchto kávovarů není zpravidla delší než pár let. Jinak je tomu u pákových kávovarů, jejichž výroba zůstává v Evropě. Pak tu máme rekuperaci. Při pražení kávy vzniká obrovské množství tepla, které drtivá většina pražíren posílá komínem pryč a nijak dál ho nevyužívá. To je za mě velká škoda. Existují sice technologie na její využití, ale jsou nesmyslně drahé. No a nemůžu nezmínit jednorázové kapsle, které jsou dnes v Čechách velmi oblíbené. V porovnání se zrnkovou kávou v sáčcích tím vzniká obrovské množství zbytečného odpadu. Bohužel příprava a vlastně i výsledek je natolik pohodlný, že v domácnostech dominuje.


Máte návod na to, jak se úspěšně vyhnout greenwashingu?

V naší pražírně se greenwashingu úspěšně vyhýbáme již řadu let. Zakládáme si na autentické komunikaci – to co říkáme, také opravdu realizujeme. Troufám si říct, že udržitelnost tepe v našich srdcích. Pokud nejsme s něčím spokojeni nebo to neděláme (třeba z důvodu, že to zatím úplně neumíme), nemluvíme o tom nebo na rovinu přiznáme, že na tom musíme zapracovat. Je jasné, že nelze být ve všem stoprocentní, proto je třeba o věcech, co nejdou správným směrem, mluvit a hledat lepší řešení veřejně. V případě nějakého „průšvihu“ je za mě nejlepší přiznat vinu a začít okamžitě pracovat na nápravě.


Které nové technologie mají potenciál výrazně přispět k udržitelnosti?

V globálním pohledu je to pravděpodobně hospodaření s energetikou. Využití komunitní energetiky a nová úložiště energie, která by vykryla části, kde udržitelná energie vynechává. Určitě také spoustu technologií v zemědělství. Současně si ale myslím, že aktuální technologie jsou mnohem dál, než naše ochota je využívat. Zásadní problém vidím v tom, že místo abychom využívali to, co máme k dispozici, čekáme na „zázrak v nové technologii“.


Jak se udržitelnost propisuje do vašeho osobního života? 

Již řadu let přemýšlím nad tím co, kde a od koho nakupuji. Ať už jde o oblečení, obuv, elektroniku, nábytek nebo sportovní vybavení. Dávám přednost lokálním výrobcům, certifikovaným a udržitelným značkám, případně značkám se sociálním přesahem. Většinou za to platím vyšší cenu, ale ve většině případů dostanu lepší kvalitu. Dnes je ta nabídka podstatně větší než před sedmi lety. Kromě toho podporuji místní sousedské sdružení, účastním se akcí o udržitelnosti a udržitelnost propisuju i do své práce, tedy do celé Fair&Bio pražírny.


Co bude ve vašem oboru hlavním udržitelným trendem roku 2024?

Myslím, že téma udržitelnosti rezonuje na straně spotřebitele, ať už v B2B, tak i v B2C segmentech. Trendem by proto mohla být bezobalová káva. My nabízíme kávu bez obalu už několik let. Minulý rok jsme s českou společností Miwa spustili pilotní projekt, který začíná v tuhle chvíli skvěle fungovat. Jedná se o velkoobchodní řešení dodávek kávy v chytrých a znovupoužitelných kapslích. Zbavit se obalu je podle mě u kávy strašně jednoduché a nenákladné pro velké firmy i jednotlivce.


Martin Třešňák

V roce 2013 spoluzaložil Fair & Bio pražírnu, kde si prošel všemi pozicemi: od samotného pražení přes asistenci, obchod až po marketing. Dnes se zabývá vedením pražírny a jejímu směřování. 

Káva byla nejprve Martinovým koníčkem, až poté se stala i jeho zaměstnáním a srdeční záležitostí. Vždy toužil úspěšně propojit témata, která ještě před několika lety nebyla tolik populární: fair trade, udržitelnost, sociální podnikání. Všechny kávy mají certifikaci Fairtrade a drtivá většina z nich je Bio. Vedle toho jako integrační sociální podnik zaměstnávají osoby se zdravotním znevýhodněním, jejichž počet se během let rozrostl z pěti na jedenáct.



Comments


bottom of page