top of page

5 otázek pro ... Anetu Martiškovou

Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci? O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se stále hovoří málo? I to bylo tématem ankety mezi Tvářemi udržitelnosti projektu [ta] Udržitelnost, které byla součástí i ředitelka vnějších vztahů a udržitelnosti společnosti Edenred, Aneta Martišková.

 

Co vás osobně přivedlo k tématu udržitelnosti?

Vždy pro mě bylo důležité, jaký má firma, kde pracuji, vliv na své okolí. Jak se chová k lidem a ke svému okolí. Dříve jsem pracovala v oblastech, kde téma udržitelnosti rezonovalo už daleko dřív než v jiných odvětvích. Možná právě tehdy jsem začala naplno oceňovat proaktivní přístup, a s ním přišla i vůle udržitelná témata nejen přijímat, ale také nastolovat a stát v čele změny, kterou přinášejí. O to víc si vážím toho, jak k tématu přistupuje Edenred. Vzhledem k tomu, že je náš produkt úzce spjatý s oblastí stravování a zdravého životního stylu, se snažíme co nejvíce posouvat tento segment kupředu směrem k udržitelnému fungování. To je rozhodně věc, která mě na práci baví a opravdu naplňuje. Například v reportingu uhlíkové stopy máme již více než desetiletou tradici, a monitoring neustále rozšiřujeme.


Jaký udržitelný projekt vás v poslední době nejvíce zaujal?

V Edenred jsme před nedávnem spojili síly s iniciativou Women For Women a podpořili platformu Obědy do škol, díky které se nám podařilo zajistit téměř 3000 porcí zdravé a vyvážené stravy. To považuji za velmi potřebnou formu pomoci – studie totiž potvrzují, že pokud děti nemají do završení prvních tří let života kvalitní výživu, tak to poté těžko dohání. Podobné projekty navíc vyžadují nemalé úsilí na mnoha frontách, ať už při jednání se státní správou, nebo z pohledu provozovatelů jídelen.

Obecně se mi líbí i projekty, které se odlišují a jsou nápadité. Tím mohou mezi konkurencí vyniknout, a navíc mají potenciál oslovit mnohem širší skupinu lidí. V poslední době mě zaujal třeba projekt Neviditelní, pod záštitou společnosti Provident, který pomáhá lidem se sociálním a příjmovým hendikepem. Myslím, že se ale vyplatí sledovat i zastřešující aktivity a platformy, jako je například iniciativa CSRD, jež sdružuje nejlepší udržitelné firmy ve svých oborech, a zároveň vytváří knihovnu pro sdílení know-how.


Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci?

Většího, a především kvalitního povědomí o udržitelnosti bychom měli nejlépe dosahovat tím, že budeme konkrétní. Jen málo lidí si v běžném životě uvědomí, když se setká s udržitelným produktem. Ve veřejné diskusi mi právě proto chybí důraz na každodennost – na to, jak tyto přístupy umějí pomoci v oblastech, se kterými se setkáváme neustále. Patří sem ale i snaha jazyk udržitelnosti zjednodušit a zlidštit. Dnes totiž nestačí jen spoléhat na vzletné fráze a marketingová zaklínadla. Lidé chtějí vidět, jaké konkrétní kroky firmy směrem k udržitelnosti podnikají, jak je měří a jaká je jejich dlouhodobá vize.


O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se podle vás stále hovoří málo?

Je těžké jmenovat jedinou konkrétní oblast. Téma udržitelnosti se týká nás všech a prostupuje napříč všemi oblastmi a odvětvími lidské činnosti. Ať se bavíme o stravování nebo třeba elektromobilitě, vždy je třeba se tématem zabývat detailně. Skutečně udržitelná řešení jdou do hloubky, a jejich výsledky dokáží mluvit samy za sebe. Často debatujeme o tom, jak bude všechno za pár let úplně jiné. Mnohdy ale zapomínáme vysvětlovat, proč je změna potřeba, což logicky vede k nepochopení či dokonce k odporu . Všechny tyto kroky je proto nezbytné lidem aktivně vysvětlovat, učit je, a vést je.


Máte návod na to, jak se úspěšně vyhnout greenwashingu?

Z pohledu firem je to jednoduché – stačí říkat pravdu a plnit závazky, které si kladou. Firmy se nesmí bát být naprosto transparentní a autentické. Zejména příslušníci mladších generací se už nenechají „opít rohlíkem“ a špatné povědomí o značce lze získat velmi snadno, i nechtěně. Navzdory kvalitě poskytovaných služeb či produktů tak greenwashing může poškodit brand jako celek v očích bezpočtu zákazníků. Jedním z řešení může být určitě - ukazovat dobrou praxi na běžných příkladech.


Aneta Martišková je HR Osobností roku 2019 a patří mezi Významné ženy českého práva 2017. Ve společnosti Edenred Česká republika, která je předním poskytovatelem zaměstnaneckých benefitů, zastává funkci ředitelky vnějších vztahů a udržitelnosti. V minulosti působila ve vrcholných pozicích v rámci managementu lidských zdrojů, vnějších vztahů a práva. Tyto oblasti zastřešovala během své téměř desetileté praxe pro zaměstnavatele v odvětví FMCG a komoditních trhů, finančních služeb i energetiky.

bottom of page