top of page

5 otázek pro … Vladimíra Víška

Co je to produktový pas? Jak podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci? I na to odpovídá spoluzakladatel iniciativy NoGreenwashing a manažer udržitelnosti v Prusa Research, Vladimír Víšek, který se zapojil do ankety mezi Tvářemi udržitelnosti projektu [ta] Udržitelnost.

 

Co vás osobně přivedlo k tématu udržitelnosti?

Během studií jsem hodně cestoval, pouze s batohem na zádech, a nejvíce mě šokovala chudoba, ve které lidé v mnoha částech světě žijí. V roce 2009 jsem se tedy rozhodl zapojit do dobrovolnického programu v sirotčinci v Ghaně. Z plánovaného měsíce se s přestávkami staly nakonec skoro 2 roky v této zemi. Tato zkušenost sehrála hlavní roli v tom, čemu se nyní profesně věnuji. Byznysově jsem se tématu, v roce 2013, začal věnovat ve společnosti IKEA, kde jsem působil jako manažer udržitelnosti pro CZ/HU/SK region.


Jaký udržitelný projekt vás v poslední době nejvíce zaujal?

Velmi fandím projektu Fakta o klimatu. Správně interpretovaná data jsou podle mě pro téma udržitelnosti klíčová. Z byznysu se mi pak líbí iniciativa výrobce outdoorového oblečení a vybavení Haglöfs, který ze své komunikace stáhnul veškerá tvrzení, že jejich výrobky jsou „udržitelné“. A místo toho vsadil na transparentnost v této oblasti.


Z projektů, které jsem realizoval bych rád zmínil Prusa Product Passport, který jsme koncem roku v Prusa Research představili. Jde o projekt, ve kterém jsme ukázali, odkud pocházejí materiály a komponenty pro výrobu naší nejprodávanější tiskárny. Spočítali jsme uhlíkovou stopu a zákazníkům zveřejnili návody na její údržbu, opravy. Dále jsme identifikovali jednotlivé materiály tiskárny, které později usnadní případnou recyklaci tiskárny. Za pár let budou tyto produktové pasy standardem, rádi bychom chtěli jít příkladem.


Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci?

Firmy musí začít nabízet produkty a služby, které budou udržitelnější a zároveň zákazník nebude muset dělat kompromisy ohledně ceny, kvality či vlastního pohodlí. Neměli bychom zákazníky „nutit“, aby si koupili ošklivější výrobek nebo museli využít službu, která pro ně není pohodlná. Většina lidí není ani nebude ochotna platit více peněz nebo obětovat své pohodlí pro udržitelnost. Teprve, až budou na trhu udržitelnější produkty a služby, které budou pro zákazníka atraktivní i bez toho, aniž by udržitelnost řešil, máme vyhráno.


O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se podle vás stále hovoří málo?

O tom, že opravdová integrace udržitelnosti do byznysu je skutečně náročná a v mnoha případech nebude možná bez zásadních změn v tom, jak firmy fungují, jak hodnotí svůj úspěch a jak jejich úspěch hodnotí jiní, např. akcionáři.

Máte návod na to, jak se úspěšně vyhnout greenwashingu?

Jako spoluzakladatel iniciativy No Greenwashing vím, že na to není jednoduchá odpověď. Základními body jsou ale sledování legislativy v této oblasti, při vývoji nových služeb a produktů spolupracovat s odborníky (ověřit si, že je řešení skutečně ekologičtější či jinak přínosné a za jakých podmínek). A také být v komunikaci komplexní a transparentní.

Vladimír Víšek se oblasti udržitelného rozvoje věnuje 14 let. Dva roky strávil v africké Ghaně jako dobrovolník v sirotčinci. Působil jako programový manažer v neziskové organizaci Světlo pro svět, která pomáhá vracet zrak lidem v rozvojových zemích. Šest let měl v IKEA na starosti agendu udržitelného rozvoje pro CZ/HU/SK region, kde spouštěl službu Druhý život nábytku. Dva roky pracoval ve švédském Malmö na globální IKEA agendě v oblasti cirkulární ekonomiky. V roce 2021 spoluzaložil iniciativu No Greenwashing – uskupení expertů bojujících proti lakování nazeleno. Nyní působí jako manažer udržitelnosti v Prusa Research, českého výrobce světových 3D tiskáren, a zároveň pomáhá firmám integrovat udržitelnost do jejich byznys modelů.

Comments


bottom of page