Které hlavní překážky vidíte na cestě k udržitelnějšímu fungování vašeho oboru? Jak se udržitelnost propisuje do vašeho osobního života? Co je pro vás osobně aktuálně největší téma v rámci udržitelnosti? I na tyto otázky odpovídala v anketě Tváří Udržitelnosti projektu [ta] Udržitelnost Corporate Responsibility Specialist CZ/SK ve společnosti Tchibo Monika Kissová.
Co je pro vás osobně aktuálně největší téma v rámci udržitelnosti?
Vnímám, že to ještě bude nějakou dobu trvat, než bude možné říct, že manažeři většiny firem si uvědomují nutnost udržitelného přístupu ve svém podnikání a neberou ho jako něco líbivého navíc, co je možné podporovat, když se firmě daří. Bohužel, když se nedaří a je ohrožen růst a zisky firmy, pak dojde na lámání chleba a ukáže se, kde to opravdu myslí vážně a kde si na udržitelnost pouze hrají. Ráda bych věřila tomu, že nebude potřeba vše řešit regulací ze strany EU, ale možná je to příliš naivní.
Které hlavní překážky vidíte na cestě k udržitelnějšímu fungování vašeho oboru?
V oblasti kávy i textilního zboží je výzev a překážek velké množství. Káva je jednou z komodit, jejíž pěstování je velmi citelně ohroženo klimatickými změnami a přechod na udržitelné pěstování je nutností. No a textilní průmysl má výzvy snad v každém stupni produktového cyklu – od surovin, přes výrobu, až po recyklaci. Pokud budou spotřebitelé stále ochotni kupovat levnou módu a nebudou si zjišťovat informace o původu zboží, tak bude hodně těžké tento obor posunout k větší udržitelnosti.
Co vás osobně přivedlo k tématu udržitelnosti?
K tématu jsem se dostala trochu oklikou přes firemní dobrovolnictví a neziskový sektor. Časem jsem začala objevovat, co všechno může udržitelnost obnášet ve firemním světě a chtěla jsem se to učit a být toho součástí. Dříve jsem se věnovala obchodu a marketingu, ale tam jsem čas od času vždy zažívala chvíle pochybností, zda má moje práce smysl. Tady vím, že smysl má.
O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se podle vás stále hovoří málo?
Vnímám, že se stále málo hovoří o tom, jak začlenit udržitelnost do celkové firemní strategie a o dopadech a přínosech těchto aktivit. Vnímám, že jsme tady pořád ve fázi toho, kolik lidí ve výzkumech tvrdí, že udržitelnost při nákupech zvažuje. No a pak záleží na tom, jak moc takovým výzkumům daná firma věří. Takže řešení, která mají okamžitý pozitivní dopad (jako třeba redukce množství obalových materiálů) nebo nic nestojí, ale jsou líbivá, se prosazují snadno, ale tam, kde jsou dopady spíše dlouhodobé a změna zasahuje do chodu celé firmy, je prosazení stále dost složité.
Jak se udržitelnost propisuje do vašeho osobního života?
Asi zejména snahou o minimalizaci spotřeby. Před každým nákupem opravdu hodně přemýšlím, jestli danou věc potřebujeme a jestli by se nedalo využít něco, co už máme. Hodně sleduji kvalitu výrobků a třeba materiály u oblečení, jejich původ a možnost recyklace. Také před každým vyhozením přemýšlím, jak zajistit dané věci druhý život. Zabere to docela hodně času, ale už si to jinak nedovedu představit. No a naše lednička je také dost často poloprázdná :).
Monika Kissová působí ve společnosti Tchibo jako CSR specialist. Během své dlouholeté kariéry v nadnárodních i konzultantských společnostech si vybudovala široké know-how zejména v oblasti marketingu a obchodu. Posledních 5 let se věnuje tématům dobrovolnictví, společenské odpovědnosti a udržitelnosti. Věří, že udržitelnost není jen něco hezkého navíc, ale že je to pro každou firmu otázka přežití.
コメント