top of page

5 otázek pro ... Martina Klímu

Co přivedlo k tématu udržitelnosti Martina Klímu? Jaký udržitelný projekt ho nejvíce v poslední době zaujal? I na to v anketě mezi Tvářemi udržitelnosti projektu [ta] Udržitelnost odpovídal jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure, Martin Klíma.

 

Co vás osobně přivedlo k tématu udržitelnosti?

K tématu udržitelnosti mě přivedlo více okolností, ale hlavní z nich je asi rodičovství a obecně láska k přírodě. Dalším faktorem je moje práce. Mám štěstí, že mohu dělat práci, která mě baví a která má zároveň ekologický dopad pro celou společnost.


Jaký udržitelný projekt vás v poslední době nejvíce zaujal?

Těch projektů je celá řada, ale osobně se mi velmi líbí přístup v malé obci Hostětín ve Zlínském kraji. Tato obec implementuje více ekologických projektů a za mě je to skvělý příklad, jak skloubit ekologické technologie bez omezení komfortu obyvatel obce.


Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci?

Řekl bych, že ten zájem u mladší populace vidím, nicméně pro starší generaci už to paradoxně tak žhavé téma není. Paradoxně říkám proto, že právě oni vidí tu klimatickou změnu nejvíce, ale jsou rezistentní vůči novým věcem a změnám obecně. Podpořit se dá dobrými příklady ve svém okolí. Lidé více věří svému sousedovi, než když se točí různá propagační videa, tam ta důvěra prostě není. Jít tedy příkladem ve svém okolí mi přijde nejvíce užitečné.

O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se podle vás stále hovoří málo?

Těch témat bude asi více od energetiky po ekologické zemědělství, ale já osobně si myslím, že vyšší pozornost si zaslouží hospodaření s vodou. Vodu u nás bereme jako samozřejmou a levnou komoditu, ale pár opravdu teplých let nám ukázalo, jak se můžeme mýlit. Stavíme nová obchodní centra a kancelářské budovy, ale voda, která by se jinak v daném místě držela stéká ze střech do kanalizace.


Máte návod na to, jak se úspěšně vyhnout greenwashingu?

Hlavní problém vidím u firem, které greenwashing v nemalé míře aplikují, aby byly více „trendy“. Vyhnout se mu nelze, ale bylo by dobré, aby byla nějaká instituce, která na greenwashing upozorní. Případně, aby společnost, která jej aplikuje mohla být nějak penalizována. To, co u některých firem můžeme vidět, je v případě greenwashingu, klamání spotřebitele, který ve zdání, že si kupuje ekologický produkt nemá tušení, co je na jeho pozadí.


Martin Klíma působil více než 14 let v oboru automotive, přičemž první profesní zkušenost v oboru získal na pozici manažera prodeje u dealerství Milan Král a.s. v Českých Budějovicích. Poté pracoval v kanadském koncernu Magna International, kde nejprve působil v závodě v Českých Velenicích jako Quality Engineer a následně strávil dalších bezmála sedm let na centrále společnosti v Německu jako Manažer kvality pro Škoda Auto v České republice, Slovensku a Rusku. Od roku 2018 působí ve skupině E.ON, kde nejprve do roku 2022 vedl oddělení elektromobility a CNG, nyní je jednatelem společnosti E.ON Drive Infrastructure. Vystudoval magisterský obor zaměřený na řízení procesů a kvality na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, fakultě ekonomické.




Comments


bottom of page