top of page
  • Redakce

5 otázek pro … Dana Heuera

Jak se jednoduše vyhnout greenwashingu? Jaké udržitelné projekty v poslední době zaujaly Dana Heuera? Více se dozvíte v odpovědích Dana Heuera, konzultanta udržitelnosti podniků ve společnosti Fair Venture & Impact Metrics, který byl součástí ankety mezi Tvářemi udržitelnosti projektu [ta] Udržitelnost.

 

Co vás osobně přivedlo k tématu udržitelnosti?

Vždy jsem měl pozitivní vztah k přírodě, který ve mě budoval můj otec. V roce 2013, během mých studií v Portugalsku, jsem se začal zabývat problematikou mikroplastů v mořích. To mě zavedlo k dalšímu studiu Sociální a kulturní ekologie na Univerzitě Karlově a udržitelnost se tak stala mým denním chlebem i posláním.


Jaký udržitelný projekt vás v poslední době nejvíce zaujal?

Libí se mi projekty, které jsou disruptivní – mění dosavadní hru. V tomto je nejlepší projekt, tedy legislativa CSRD a SFDR, protože dostává udržitelnost k základům firem. Dále se mi velmi zamlouvají projekty Carboneg, Cirkulární obchod na Chodově a nově také Prusa Product Passport – návod, jak nejvíce prodloužit životnost výrobku.


Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci?

Myslím, že je nereálné doufat, že si všichni uvědomí udržitelnost jako hodnotu. Proto musíme hledat jiné motivace, proč by se lidé měli chovat udržitelně. Nyní se nám to, podle mě daří u firem, kterým se to vyplácí ekonomicky a proto začínají fungovat udržitelněji. U běžné populace jsou to spíše jiné motivátory jako trendy, prestiž apod. Věřím, že až se firmy v udržitelnosti více zabydlí, začnou ji šířit cíleně i mezi své zákazníky, jelikož se jim to vyplatí. Reklama je mocný nástroj, jak podpořit „zájem lidí“ o danou věc.


O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se podle vás stále hovoří málo? Tak jako se dnes mluví o změně klimatu, bude se „zítra“ mluvit o biodiverzitě. Je to obrovský problém, který se na nás řítí a my se zatím učíme, jak ho uchopit. Brzo se to však dotkne firem i všech lidí. V České republice si také dostatečně neuvědomujeme, jak rozsáhlé je ve světě téma porušování lidských práv a dětské práce. Denně používáme produkty, které vznikly za pomoci dětí, nebo za neférových podmínek.


Máte návod na to, jak se úspěšně vyhnout greenwashingu?

Mezi greenwashingem, marketingem a upřímnou snahou někde začít je velmi tenká hranice a nevěřím, že existuje jednoduché řešení, jak se greenwashingu vyhnout. Je potřeba neustále sledovat výstupy a ptát se sám sebe, zda už to není za hranou. Dobrý návod, jak tomu předcházet je například zde. Podle mého názoru, je hlavní být především transparentní. Ve chvíli, kdy firmy začnou zveřejňovat ESG data, dokáží i sami rozlišit, co mají tvrdit.


Dan Heuer je expert na firemní udržitelnost. Na soukromý sektor se zaměřil již při studiích Sociální ekologie na Karlově univerzitě. Neudržitelné praktiky firem následně sledoval v neziskové organizaci CEE Bankwatch Network. Pro zlepšení situace na planetě chtěl s firmami hledat cesty, jak mohou snižovat své dopady. V roce 2018 založil poradenskou společnost Fair Venture a následně v roce 2021 založil analytickou společnost Impact metrics, která porovnává udržitelnost firem na českém trhu. V roce 2022 se obě společnosti spojili a získali investici od RSJ. Pod značkou Impact Metrics Dan nyní vyvíjí software pro snadnou a účinnou implementaci ESG do firmy.

bottom of page