Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci? Jak se jednoduše vyhnout greenwashingu? I na to v anketě mezi Tvářemi udržitelnosti projektu [ta] Udržitelnost odpovídala Barbora Vajnarová, manažerka oddělení Marketingové komunikace a ESG společnosti ComAp.
Co vás osobně přivedlo k tématu udržitelnosti?
Mám dojem, že hlavním spouštěčem bylo narození mých dětí. V tu dobu začně člověk mnohem víc vnímat dění kolem sebe, co se týče kvality prostředí, ve kterém žijeme, a co můžeme udělat pro jeho zlepšení, aby se našim dětem na světě žilo dobře. V tu dobu u mě začala rezonovat témata jako udržitelná osobní spotřeba, původ potravin, lokální soběstačnost. V rámci ComApu se potom tato témata ještě víc posílila a udržitelnost dostala širší rozměr - od té osobní roviny k rovině celé společnosti. A to nejen jak se jako firma a její zaměstnanci chováme , ale ještě víc tím, jak naše produkty přímo přispívají k úspěšnému přechodu na čisté zdroje energie.
Jaký udržitelný projekt vás v poslední době nejvíce zaujal?
Moc mě zaujal obchod Future is Local na Letišti Praha, kde se prodává lokální kosmetika, umění, nebo i oblečení a hračky. Je to velmi zajímavý koncept, který jde v rámci Evropy příkladem. Projekt jsme navštívili s komunitou Udržitelnosti v rámci sítě RedButton, a měli jsme možnost pochopit, jak je projekt postavený a také, jaké má výzvy. Jsem ráda, že takové projekty dostávají šanci a můžou upozornit na překážky, které lokálním výrobcům mohou bránit v konkurenceschopnosti.
Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci?
Cítím, že je potřeba změnit narativ ohledně ESG regulace přicházející z EU. Veřejnost by neměla mít pocit, že to je jen další nařízení z Bruselu, které musíme jako členská země následovat, ale měla by chápat, k čemu je to dobré a co nám to přinese. O to se snažíme i v ComApu, vysvětlujeme, co je obsahem a proč chceme být napřed a jít příkladem dřív, než je povinnost v rámci regulace.
O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se podle vás stále hovoří málo?
Věřím, že by se mělo hovořit víc a především srozumitelněji o energetice budoucnosti, zejména pak o decentralizovaných sítích, o komunitní energetice a přínosu hybridních mikrosítí.
Máte návod na to, jak se úspěšně vyhnout greenwashingu?
Měli bychom se vyvarovat obecných tvrzení, která nejsou podložená daty, přebarvování firemních brandů na zeleno a nafukování maličkostí. Firmy by pak měly komunikovat především prokázané přínosy pro zákazníky, partnery nebo zaměstnance, a mělo by to být s větší pokorou a s trochou méně vychloubání.
Barbora Vajnarová - Začátky kariéry byly u Báry jako absolventky Fakulty mezinárodních vztahů a diplomacie na pražské VŠE spojené s diplomatickými službami na Velvyslanectví Kanady a Úřadu vlády. Příběh ComApu a jeho atmosféry jí natolik zaujal, že v něm pracuje již 10. rokem. Měla na starosti rozvoj poboček a partnerské sítě v Evropě, na Blízkém Východě a v Africe. Později vedla projekt nových kanceláří v pražských Holešovicích a nyní řídí oddělení marketingové komunikace. V loňském roce pod své vedení převzala také agendu ESG, kde kromě společenské odpovědnosti firmy řeší zajištění připravenosti pro budoucí ESG reporting a propojení ESG témat se strategií firmy.
Comments